Saturday, November 22, 2008

Senaman Yoga Haram

Tak payahlah lagi kita sebagai orang Islam mengikuti budaya orang lain. Kita ikut sahaja ajaran Islam yang telah Allah tetapkan untuk kita demi mencari ketenangan. Budayakan solat dalam kehidupan seharian kita. Perbanyakkan solat-solat sunat, solat tahajjud, solat dhuha dan seumpamanya untuk mendapat ketenangan yang sejati dan suci.

Beberapa minggu yang lalu telah keluar dalam akhbar mengenai tiga orang saintis dari universiti tempatan telah membuat kajian dan mendapati Terapi Solat mampu merawat pelbagai penyakit khususnya kanser.

Sesungguhnya budaya hidup Islam penuh dengan terapi kesihatan tetapi malangnya kita masih bersikap rendah diri lalu menghilangkan jati diri kita sebagai penganut Islam sejati .

Seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian Online hari ini:

Senaman yoga haram: Majlis Fatwa Kebangsaan

PUTRAJAYA: Majlis Fatwa Kebangsaan hari ini mengharamkan umat Islam daripada melakukan senaman yoga secara sistematik kerana boleh memesongkan akidah. Pengerusinya, Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin, berkata senaman yoga yang sistematik mengandungi tiga perkara iaitu amalan fizikal, unsur keagamaan, mentera dan pemujaan yang jelas bertentangan dengan syariat Islam.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan umat Islam menjauhi dan menghentikan amalan itu kerana tujuan dan matlamat untuk mendapatkan ketenangan serta kemuncaknya konon memperoleh penyatuan diri dengan tuhan boleh merosakkan akidah muslim.

No comments: