Thursday, November 20, 2008

Main lumba-lumba, kini dan dulu-dulu

Untuk ke bilik study, saya akan melalui ruang komputer anak-anak. Terhenti saya melihat anak bungsu dan sepupunya bermain "computer games". Dari belakang mereka, ralit juga melihat kelincahan jari mereka bermain lumba kereta sambil badan mereka tergoyang ke kanan dan kadang-kadang ke kiri untuk mengayakan laluan kereta lumba yang mencabar. Terasa juga seronoknya dan terasa juga macam hendak main sama.

Mencuba! Aah...boring, asyik terlanggar tembuk dan kereta berputar. Terasa membuang masa. Tapi bagi anak-anak zaman sekarang itulah permainan mereka. Duduk dan mengadap komputer yang hanya jari jemari halus sahaja yang bergerak.

Teringat saya zaman kanak-kanak dahulu. Kalau hendak main kereta lumba, pasti akan cari tong drum ( orang kampung saya panggil 'tong leger' ). Naik atas tong itu dan gerakkannya. Berlumba tu ! Kalau tak ada tong drum, akan cari rel basikal, berlumba juga.



Dan yang paling seronok ialah lumba upih pinang. Orang yang duduk atas upih bergeleke'k suka. Orang yang tarik upih, hah engkau, lelah tercungap. Tapi bergilir, pusingan kedua, orang yang duduk pula yang tarik

Namun sekarang permainan seperti tarik upih ini sudah semakin pupus. Ini adalah kerana budaya hidup hari ini. Lagipun pokok pinang semakin sukar didapati sekarang disebabkan kebanyakan orang sekarang sudah tidak makan sirih lagi. Generasi akan datang agaknya harap tengok gambar je lah kalau hendak kenal upih pinang. Alahai...

Pendek kata permainan kanak-kanak zaman dahulu memang bagus sebagai satu bentuk senaman berbanding permainan kanak-kanak hari ini yang duduk sehari suntuk mengadap komputer.

4 comments:

Anonymous said...

Kalau nak tengok banyak pokok pinang jemput ler datang ke sekolah saya, SK Parit Pinang Seribu yang terletak di Kampung Parit Pinang Seribu, Muar... hehe. Di sepanjang jalan masuk kampung, di tepi parit ditanam berbaris pokok pinang, tidak ler sampai seribu batang tapi banyak ler jugak...

Cikgu Nordin di SMA Rompin tu saya tak kenal. Mungkin masa dia masuk saya dah takde. Guru BI, Cikgu Norizan rasa2nya masih ada dan kami saing mula mengajar di situ.

Salam perkenalan diterima moga dapat bersua muka!

Anonymous said...

Cikguyusof,

Bagus maklumat cikgu bagi ni. Sekurang-kurangnya kalau pupus pokok pinang nanti, ramai budak-budak sekolah buat lawatan ke Kg Parit Pinang Seribu.

Tertanya-tanya juga saya, asalnya tu, seribu batang pokok pinang ke, seribu pinang pada sepohon pinang ke, seribu ringgit harga sepohon ke, atau ada sebiji pinang harga seribu ?

Anonymous said...

Cikgu sazili, cerita yg sering saya dengar dan agak sahih ialah terdapat sebatang pokok pinang yg buahnya berjumlah seribu biji. Tapi jangan nak cuba mencarinya sekarang, memang tidak akan berjumpa... malah sekarang ni banyak pulak pokok pinang yg tidak berbuah langsung!.... hehehe

mantan said...

Gambar upih rupanya tu. Ingatkan gambar sotong kering.