Sunday, October 19, 2008

Tabiat membaca tapi apa yang kita baca

Malam tadi sebelum tidur saya terjumpa satu rencana yang menulis mengenai Laporan Kualiti Hidup Malaysia yang diterbitkan oleh Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri mendapati, kadar literasi pada tahun 2002 iaitu 7 tahun yang lalu adalah 93.8 peratus. Tetapi menurut laporan tersebut rakyat Malaysia pada ketika itu cuma membaca purata dua judul buku setahun. Alasan tidak membaca adalah tidak berminat, tidak ada masa dan harga buku mahal.

Kajian aktiviti kanak-kanak 5 hingga 11 tahun pula menunjukkan:

* 33 % bermain dengan rakan sebaya.

* 31 % menonton television dan video

*Cuma 19% membaca.

Yang 19% membaca itu, membaca:

* 41 % membaca komik

* 26 % membaca buku

* 16% membaca majalah dan akhbar

Lazimnya pelajar membaca buku pelajaran dan buku teks untuk lulus peperiksaan. Rakyat membaca akhbar harian untuk menambah ilmu dan mengikuti perkembangan semasa. Mereka membaca sekadar 15 hingga 30 minit sahaja. Cuma warga pencen dan suri rumah membaca sehingga satu jam.

Itu 7 tahun yang lalu. Apakah minat membaca kini semakin meningkat? Apa yang jelas minat membaca dalam kalangan pelajar sekolah masih rendah dan ini dapat diukur dari pengetahuan am mereka yang cukup lemah. Tidakkah sindrom tidak minat membaca ini akan membantu kelahiran generasi interlektual masyarakat kita ?

No comments: