Wednesday, October 29, 2008

Ayah mithali....!

Anak bungsu saya hanya tinggal satu hari sahaja lagi untuk selesaikan puasa enamnya. Kelihatan dia bersusah-payah berlumba-lumba dengan bulan Syawal yang tinggal hanya hari ini sahaja lagi untuk tahun ini. Ibunya tiada kerana berkursus selama empat di Kuantan. So, sekali-sekala ayahlah yang menguruskan apa yang patut. Antara tugas ayah mengejutkan Abdul Hamid untuk bangun sahur. Biasanya, no problem !

Tapi pagi tadi bunyi jam tidak kedengaran. Sama ada jam tidak berbunyi atau tidak sedar jam berbunyi wallahu aklam. Yang terdengar bunyi panggilan dihenfon pada pukul 5.30 pagi. Tak sempat hendak jawab bunyi berhenti. Panggilan dari isteri, sah nak pastikan segala-galanya beres tak, di rumah. Kelam kabut bangun keluar bilik, rupa-rupanya Abdul Hamid sudah awal bangun.

"Sempat ke hamid bersahur ni, ayah tak prepare apa-apapun", tanya saya.

"Tak payah ayah, Hamid dah bersahur" jawab Abdul Hamid.

Ha..dah bersahur ? Hamid makan apa ?"

"Kurma!" jawab Hamid tenang.

"Ok ke ?", saya mahukan kepastian.

"Tak penya" jawab Abdul Hamid selamba, " kalau hamid tak tahan hamid berbuka!" sambungnya lagi. Ini yang tak sedap ni... bermakna puasa enam Abdul Hamid hari ini penuh dengan cabaran dan dugaan. Semoga niat baiknya itu, Allah restui hingga ke waktu berbuka di maghrib nanti. Amin !
Ibunya hanya mengulas pendek " itulah kalau mak tak de !"
Betullah.... susah kalau dia tak de !

No comments: