Tuesday, October 21, 2008

Melamine dan bahan-bahan lain; prihatinlah dengan apa yang kita makan.

Melamine adalah sejenis sebatian yang biasanya digabungkan dengan sejenis sebatian lain yang dipanggil formaldehyde bagi membentuk melamine resin (gala-gala melamine atau cecair pekat seperti gam), sejenis polymer tiruan yang tahan api dan tahan panas. Melamine resin dibuat dengan campuran urea dan formaldehyde di bawah kepanasan dan tekanan. Di bawah tekanan, melamine akan mengeluarkan air yang boleh menjadikan plastic tidak stabil dan mudah bentuk.

Apakah formaldehyde ? Bahan ini adalah sebatian chemical yang biasa digunakan dalam proses pembuatan dalam sektor industri dan perkilangan . Ramai orang sebenarnya sangat tahu tentang kesan dan fungsi formaldehyde ini dalam bentuk formalin iaitu sejenis bahan yang digunakan untuk menjeruk sesuatu. Chemical toxic ini diketahui sebagai antara penyebab aktif bagi barah dan berbagai jenis masalah kesihatan. Oleh sebab itu ramai orang awam yang mengetahui melamine begitu membahayakan kesihatan dan mengelak dari mengambil, mengguna atau makan makanan yang mengandungi formaldehyde dalam melamine ini.

Disamping kegunaan biasa dalam bidang pernigaan komersil, melamine pernah menjadi isu perbincangan yang hangat dalam sekitar tahun 2007 di mana kalangan saintis veterina mendapati melamine menjadi punca kepada kematian banyak binatang kesayangan (pet animals) akibat dari pencemaran makanan. Sebelum itu melamine diklasifikasikan sebagai tidak beracun atau bahan minimal toksid. Walau bagaimanapun kehadiran melamine dalam kanji gandum yang diproses sebagai makanan binatang peliharaan telah menjadi punca kematian binatang peliharaan. Berlaku kerusakan buah pinggang akibat dari kesan ammonia yang terhasil dari proses penghadaman melamine.

Isu melamine kembali hangat dan menjadi perhatian dunia apabila banyak susu keluaran negeri Cina tercemar dengan kandungan melamine yang begitu tinggi sehingga mengakibatkan kematian bayi dan memberi kesan penyakit kepada penduduk negeri Cina. Dari peristiwa ini, kebanyakan negara mengambil sikap tegas dan berhati-hati terhadap produk dari negeri Cina dan produk dari mana-mana negara yang mengandungi melamine dalam pembuatannya.

Dan kini kajian makmal di negara kita Malaysia mendapati beberapa jenis biskut, gula-gula mengandungi melamine. Maka itu berhati-hatilah dengan apa yang kita makan.... Kerana kita sebenarnya terdedah dengan racun setiap masa dan ketika. Sesungguhnya sikap peka dan prihatin dengan apa yang kita makan adalah sebenarnya ajaran agama suci kita, Agama Islam. Makanlah yang suci, bersih, selamat dan HALAL.

No comments: