Thursday, October 02, 2008

Masih beraya sakan...

Hari ini hari raya kedua, suasana aidil fitri masih terasa. Saya sudah menjadi orang tua dalam keluarga. Sejak dari semalam boleh tahan juga penat melayan tetamu. Esok masih ada yang telefon nak datang. Siap order teh o ais limau. Ada pelajar jemput pergi rumah makan nasi dagang. sir kena datang juga jangan tak datang. Nampaknya sebulan berpuasa berat badan turun tujuh kilo tetapi dua hari adil fitri naik tiga kilo.


Sms berjujuk-jujuk masuk. Macam-macam bunyi. Ada "kambing biri-biri naik lrt". Ada "anak monyet curi ketupat". Ada " katak pisang tercekik tulang". Macam-macam gaya kerana hendak sampaikan ucapan salam aidil fitri. Ada yang sempat dibalas ada yang tak sempat. Begitulah zaman ict ni. Apakah kad hari raya semakin kehilangan tempat ?

Di jalan raya kenderaan sibuk semula. Agaknya warganegara sedang bertukar tempat beraya pula. Hari raya pertama rumah mak engkau, raya kedua rumah mak aku lah pula. Baguslah tu, pakat elok-elok. Ada juga yang dah nak balik awal ke tempat kerja. Walau bagaimanapun berhati-hati memandu. Jangan ikut rentak orang, ikut rentak sendiri, sabar ! Sepatah kata Tun Mahathir, biar lambat asalkan sampai ke destinasi, jangan nak cepat akhirnya ke bilik mayat!

Kepada calon-calon PMR, nampaknya agak resah, apa tidaknya, seminggu naik sekolah PMR akan bermula. Tak mengapa, berayalah dulu tetapi jika ada masa terluang tengok-tengok juga nota. Jangan tinggal terus. Banyakkan buat solat hajat sendiri kat rumah sebelum masuk ke asrama hari Ahad ini. Paling penting di musim perayaan ini ialah jaga makan. Jangan kemaruk makan atau tersalah makan yang boleh mengakibatkan keracunan makanan, nanti sakit perut atau demam, pasti akan merudumkan prestasi di hari peperiksaan. Keadaan yang serupa juga harus diberi perhatian oleh calon-calon SPM.

Ada yang dah mula puasa sunat Shawal atau puasa enam. Puasa cepat, habis cepat. Ada yang tidak mahu puasa lagi kerana masih tak puas beraya. Ikutlah mana-mana pun boleh. Yang penting sebagai hamba Allah, kita harus lebih baik dari hari semalam. Jika begitu kita adalah termasuk dalam kalangan orang-orang yang beruntung.

No comments: