Wednesday, October 22, 2008

Kerap mengambil paracetamol boleh menyebabkan asma

Di Malaysia mengambil paracetamol kelihatan telah menjadi semacam perkara biasa. Ini mungkin kerana kebiasaan sejak dari zaman-berzaman. Kedua paracetamol mudah didapati di mana-mana kedai dan di mana-mana ceruk. Pening kepala, paracetamol. Sakit-sakit sendi, paracetamol. Sakit-sakit badan, paracetamol. Senggugut, paracetamol. Macam-macam keadaan tetap paracetamol!! Di bawah antara berita sohih tentang paracetamol.

"Kerap ambil paracetamol boleh asma

Pengambilan kerap paracetamol boleh meningkatkan risiko seseorang itu mengidap asma sehingga hampir tiga kali ganda, menurut kajian. Penyelidik menganalisa kekerapan penggunaan ubat penahan sakit pada lebih 500 orang dewasa yang mengidap asma dan 500 penduduk sihat di beberapa negara di Eropah. Hasil kajian menunjukkan risiko mengidap asma meningkat dengan penggunaan paracetamol sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Sebahagian pengidap penyakit asma memilih paracetamol kerana sensitif kepada aspirin atau ubat anti radang bukan steroid seperti Nurofen. Kajian yang diterbitkan dalam European Respiratory Journal memaparkan rencana yang ditulis oleh Dr Seif Shaheen mengatakan: "Bukti epidemiologi semakin banyak yang menunjukkan kaitan antara paracetamol dan asma".

Penyelidik percaya pengambilan kerap paracetamol, menurunkan paras 'antioxidant glutathione', yang ditemui dalam saluran penafasan dan hidung, bahan yang melindungi paru-paru dari pencemaran udara dan asap tembakau serta kesan membahayakan unsur lain.- Agensi.

Nota: Berita ini adalah dari sumber Berita Harian 23 September 2008.

No comments: