Saturday, October 25, 2008

Awas, demam denggi semakin menjadi-jadi.

Saya dimaklumkan oleh seorang kawan sesekolah bahawa salah seorang murid kami tidak hadir. Saya bertanya sahabat saya itu kenapa Azan tidak hadir ?"Denggi", jawab cikgu Jamaluddin. "Denggi berdarah ke ?", tanya saya."Tak" jawab Jamal. "Sekarang ramai sangat aku dengar yang kena deman denggi" ulas saya kepada Cikgu Jamal.

Ya memang sering terdengar ramai yang terkena demam denggi. Kes demam denggi nampaknya semakin meningkat. Demam ini adalah berpunca dari nyamuk aedes yang membawa virus denggi. Ia boleh menyebabkan kematian sama ada dalam kalangan kanak-kanak mahupun dewasa. Oleh sebab itu Kemeterian Kesihatan sering membuat pemeriksaan kawasan-kawasan yang menjadi punca pembiakan nyamuk ini.

Lagi bahaya apabila seseorang itu terkena denggi berdarah. Demam yang kuat dengan peningkatan suhu badan yang meningkat akan mendahului tanda-tanda yang lain dan akan berlaku pendarahan dan pembesaran hati. Ada juga pesakit ini akan mengalami sakit bahagian rusuk dan abdomen.
Perlu diketahui bahawa gelaja lain yang mungkin berlaku kepada pengidap denggi ialah pendarahan gusi, hidung, mata, kencing beradarah, najis kelihatan hitam, muntah-muntah serta batuk-batuk. Pesakit denggi boleh juga sengal-sengal pinggang dan sakit sendi.

Oleh kerana denggi ini berpunca dari jentik-jentik yang terdapat di takungan air jernih, maka kawasan atau tempat membiak nyamuk perlu dihapuskan seperti botol kosong, tayar lama, tin-tin kosong, longkang, tempurung, pas bunga, pam tandas dan seumpamanya.

No comments: