Tuesday, October 28, 2008

Petua menjarang anak....!

Turun dari kelas 6 Bawah Sains 2, saya singgah sebentar di Bilik Guru. Di atas meja sofa, kelihatan ada tiga balang makanan; satu balang dodol Trengganu, satu balang jeruk mempelam dan satu balang jeruk kedondong. Kecur air liur melihat jeruk-jeruk yang dibawa oleh Akma Sihar. Sedapnya !
"sir, makang ah", pelawa Akma. Melihat saya mengadap jeruk-jeruk tersebut, Hafiz terus datang sama. Saya melihat Hafiz beria-ia makan jeruk, saya mengusik Hafiz, " Hai beria-ia mu makang jeruk, guane, ada apa-apa ke ?". Sambil melihat ke arah isterinya Kartini, Hafiz ketawa. " Patuk pung!" usik saya. " Makang-makang !".

Sambil makan jeruk di waktu yang masih awal pagi itu, saya ternampak satu kelibat baru tapi sudah 'familiar' cuma lama tidak kelihatan. Cikgu Wan Azizah. " Eh...macam kenal je! ", usik saya pada cikgu Wan yang duduk tidak jauh dari sofa kami. Cikgu Wan Azizah tersengih je ke arah kami. 'Eh... Wan rupanya, dok chang, dulu napok gemuk, le ni kuruh !".

"Ho... bak pe dok tahu, dulu gemuk, leni keruh", usik Hafiz pekat Trengganunya, sambil mengunyah jeruk mempelam masam.

"Ho lah...dulu ada baby, ni tak dok doh...tok kang tok tahu! " jawab Wan Azizah.

"Dia nak baby lagi tu Sazili, mu ajor ke dia sikit petua menjarang anak", sampuk Norhalina yang tidak jauh dari tempat duduk kami. "Tapi Mu jangan tersaloh ajor, jadi macam Ruzaimah pulok karang. Mu bukan boleh kira!!", warning Nurhalina kepada saya.

Bila Norhalina sebut petua menjarang anak, saya teringat satu peristiwa dalam tahun 2002 dulu. Waktu itu ketika kami bersembang di bilik guru jugak, Norhalina bercakap sambil berbisik-bisik dengan Ruzaimah. Saya melihat telatah mereka, lantas menegur apa yang dibisikkan. Norhalina tergelak dengan teguran saya sambil menjawab, "Ruzaimah tanya aku, ada ke petua nak menjarangkan (menjarakkan kelahiran) anak"."Mu tanya sazili ni, orang lama...." arah Norhalina kepada Ruzaimah.

"Ada ke cikgu Sazili petua menjarang anak?", tanya Ruzaimah lurus bendul. Saya, orang lurus bendul ni, modal sayalah sebenarnya. Spontan saya menjawab," Ada!".

"Ada?" Ruzaimah tertarik. "Ada !", jawab saya ringkas. " Macam mana cikgu Sazili ?" beria Ruzaimah bertanya.

" Dia ada ayat, ada amalan tapi amalan ni kena suami yang amal, isteri tak payah", terang saya macam sungguh-sungguh je.

" Saya boleh belajar tak cikgu Sazili", minat sungguh cikgu ni dengan penerangan bersungguh saya.

" Boleh..boleh sangat, tapi jangan main-main Ruzaimah, petua ni kena amal sungguh-sungguh. Tak boleh buat main-main, kalau buat main-main tanggung sendirilah. Ha...sebab tu saya malas bagi ilmu ni ke orang." saya gerpak Ruzaimah. Tercengang Ruzaimah melihat saya. Saya melihat muka Ruzaimah sambil berkata dalam hati "Payah berdosa Ruzaimah ni!". Cikgu-cikgu lain dah mula nak tergelak kerana mereka ni dah kenal sangat dengan perangai saya, yang suka mengusik. Ruzaimah terus dengan curiosity nya.

"Petua tu macam mana cikgu Sazili? Ajorlah ke saya!" pujuk Ruzaimah penuh minat.

"Begini, Ruzaimah kena ajar suami untuk amal petua ni, Ruzaimah tak payah. Mula-mula suruh suami tiup, fuuh!!".

"Tiup ke mana ?" tanya Ruzaimah luruh bendul. Memang luruh bendul sungguh!!!! Saya yang sudah rasa hendak tergelak memberitahu Ruzaimah " Tiuplah ke mana-mana...tak apanya !".

"Tak pe ke ?". "Tak pee !!", jawab saya. " Lepas tiup suruh suami amal jampi ni...." Tak sempat saya hendak bagi tahu jampi, Ruzaimah bertanya " Tak syirik ke jampi tu ?". " Taak!" tergelak kecil saya dibuatnya.

"Nanti kejap cikgu Sazili, saya nak tulis..."
"Tak payah tulis, mudah je ingat". Mail, Safri, Razak, Azmi, Norhalina , Ustazah Jumeah suspen menunggu jampi yang akan saya bacakan, sambil dah boleh agak auta saya . Tapi, manusia Ruzaimah ni, kelihatan bersungguh benar. Memang payah berdosa orangnya, kata hati saya kepada Ruzaimah. Aku pula yang berdosa dengan dia ni karang.

" Begini Ruzaimah, masa tu, suruh suami baca; naik kiri, turun kanan. Naik kanan turun kiri, Jangan berhenti tengah! Ulang. Ulang....ulang....ulang !!", saya bagi tahu sungguh-sungguh sambil mengetap bibir. Serentak dengan itu riuh dengan gelak ketawa. Oleh kerana bising dengan gelak ketawa, Ruzaimah yang terlalu fokus terganggu, dan agaknya terasa pelik dengan jampi tersebut lalu terus bertanya, "macam mana cikgu Sazili, ulang semula"

"Tak boleh ulang, petua ni kena ajar sekali je !" saya terus keluar dari bilik guru. Terkial-kial Ruzaimah bertanya kepada Norhalina. Bersusah payah pulak Norhalina menerangkan kepada Ruzaimah yang lurus bendul tu. Cikgu-cikgu lain yang tergelak mendengar jampi dan melihat 'keberia-aian' Ruzaimah, mengeleng-ngeleng kepala keluar dari bilik guru ke destinasi masing-masing.

Lebih kurang satu jam selepas itu saya masuk kembali ke bilik guru dan Ruzaimah memandang ke arah saya sambil tergelak besar, " Teruk lah cikgu Sazili ni". Geli hati benar nampaknya. Begitulah cikgu Ruzaimah, orang dah tergelak habis, dia baru nak tergelak. Baru faham!. Hak alah....ada juga orang begini !

Sampai ke hari ini, bila Ruzaimah berjumpa saya , dia mesti tergelak. Tambah pula anak dia sudah semakin ramai, 6 orang! "Tersalah amal petua yang cikgu Sazili ajarlah ni !", gelak Ruzaimah. Alhamdulillah..bahagia Ruzaimah !

Cikgu Nurhalina yang masih berada di sekolah ini bersama saya, sering mengingatkan saya, kisah Cikgu Wan Ruzaimah belajar petua menjarang anak dari saya. Cikgu Wan Ruzaimah baik orangnya dan sudah pun bertukar ke sekolah lain.

2 comments:

wahab said...

Sazili,
Tu lah, masa nak amal petua ni, takut dah tak ingat mana kanan, mana kiri, mana tengah, mana naik mana turun.

sazili said...

Itu lah cikgu, masa amal petua tu tak boleh ghalit sangat, dia mudah jadi celaru ! Yang seronoknya Cikgu Ruzaimah tu, lurus bendul sungguh dia.Kenangan lama cikgu.