Sunday, October 26, 2008

Chikungunya

Satu pagi, pada minggu lepas sebaik sampai di sekolah, dari jauh saya ternampak cikgu Sarah (bukan nama sebenar). Tertanya-tanya saya kenapa cikgu Sarah jadi begitu. Macam robot! Kebetulan bilik saya bersebelahan bilik cikgu Jamal. "Jamal, kenapa sarah tu ?". "Abang li tak tahu ke ?" tanya Jamal kembali. "Chikungunya !" sambung jamal ringkas. "Engkau, biar betul jamal'' saya tak percaya. Jamal ni kadang-kadang ada juga buah jenis hendak mengena saya. "Betul", yakin benar Jamal. Hendak mensahihkan jawapan Jamal saya ke bilik guru bertanya sendiri kepada Cikgu Sarah. Itulah hakikatnya.

Chikungunya. Demam chikungunya ini adalah bawaan nyamuk aedes juga. Tetapi demam ini masih di peringkat tidak membahayakan seperti demam denggi berdarah. Walaupun masih dalam kawalan tetapi pengidap demam chikungunya biasanya akan mengalami demam yang kuat dan sakit-sakit sendi. Sendi-sendi yang menjadi sasaran sakit ialah bahagian tangan, buku lali dan kaki. Apabila di tekan bahagian-bahagian sendi tersebut akan merasa sakit. Pengidap juga akan mengalami kemerah-merahan pada bahagian badan seperti dada, perut dan mata.

Seperti yang telah diketahui umum, demam chikungunya ini disebabkan oleh gigitan nyamuk aedes yang membawa virus chikungunya. Biasanya nyamuk ini akan mengigit pada waktu subuh dan senja. Oleh itu elakkan diri dari gigitan nyamuk pada waktu-waktu tersebut.

Katanya pengidap demam ini akan mengidap demam antara tiga hingga tujuh hari dengan suhu badan yang boleh meningkat sehingga 39 darjah Celsius.

Cara mencegah demam chikungunya ini sebenar tidak sesusah mana. Amalan menjaga kebersihan kawasan rumah atau sekolah (asrama) adalah yang utama. Segala objek yang boleh menjadi tempat air bertakung perlu dimusnahkan atau ditanam. Paling penting pasang ubat nyamuk atau guna kelambu bila hendak tidur.

No comments: