Friday, December 26, 2008

Selagi kita hidup, teruslah belajar bagaimana untuk hidup.

Lumrahnya menjelang tahun baru, pelbagai keazaman diwara-warakan. Kalau boleh kita ingin berubah menjadi orang positif dalam sekelip mata. Berjimat cermat, menjalani gaya hidup sihat, senyum pada pagi dan sebelum tidur, hargai masalah yang datang dan pelbagai tip lagi. Terlalu banyak tip yang kita tahu, dan kalau boleh kita mahu lakukan semuanya. Kemudian, menjadi manusia yang baru dalam waktu yang singkat. Tetapi sukar dan kita selalunya gagal.

Sebenarnya berusaha untuk berubah dalam sekelip mata dengan mengamalkan puluhan tip itu secara serentak, bukan satu tindakan yang tepat. Kita sepatutnya perlu mengambil satu, dua, atau tiga tip dahulu dan perkukuhkannya dalam diri selama satu atau dua tahun. Percayalah, akan sampai masanya nanti tip-tip itu akan menjadi darah daging kita dan kita akan mengamalkannya secara spontan.

Sebaik sesuatu tip itu sudah menjadi sebahagian daripada kita, cuba amalkan yang lain pula. Ambil satu atau dua tip sahaja dan jadikannya sebagai amalan hidup. Ulangi kaedah di atas hingga segala tip atau amalan hidup yang positif itu mengalir di dalam darah kita. Itu lebih baik daripada kita cuba mengamalkan puluhan tip amalan hidup yang positif secara serentak, tapi semuanya gagal.

Ahli falsafah Roman, Seneca, pernah berkata, "Selagi engkau masih hidup, teruslah belajar bagaimana untuk hidup".

1 comment:

yusofsipan said...

kata orang Sarawak, "Agi idup agi ngelaban"!