Thursday, December 25, 2008

Joging

Yang eloknya selepas solat subuh, berzikir dan mengaji, kita lakukan sedikit akiviti riadhah. Bagi yang tiada masa atau berkalut-kalut di pagi hari untuk ke tempat kerja, cari masa beriadhah pada waktu petang. Malah ada orang menggunakan waktu malam berfutsal dan berbadminton dan sebagainya. Tapi itu semua memerlukan prasarana. Jadi yang paling mudah berjoging, mudah dan murah. Kalau malas juga tak tahulah. Amboi, cakap mudah....orang yang mengesyurkannya tu macam mana ? A'ah lah...macam mana ?

Joging. Asalnya berlatih mahu menyertai satu pertandingan marathon tapi akhirnya mendapati tubuhnya menjadi lebih segar dan kesihatannya bertambah baik. Lebih menakjubkan beliau mendapati berjoging mampu meredakan tekanan perasaan dan meningkatkan keyakinan diri. Lalu James F Fixx ( gambar ) menulis buku "The Complete Book of Running" untuk berkongsi pengalamannya pada tahun 1977.

Dalam buku tersebut Fixx menganjurkan orang ramai supaya berlari (berjoging) dan dalam masa yang singkat sahaja berjoging menjadi satu fenomena di seluruh ceruk dunia pada setiap waktu terutama di waktu pagi atau petang.

Menurut kisahnya Fixx mula berjoging sewaktu berusia 35 tahun dan berat badannya 96 kilogram dan menghisap rokok dua kotak sehari. Dengan berjoging secara konsisten berat badannya turun 27 kilogram dan tidak merokok lagi.

Jim Fixx telah meninggal dunia pada tahun1984 sewaktu sedang berjoging kerana masalah jantung telah mencetuskan riadhah berjoging sebagai fenomena popular sehingga ke hari ini.

Jom kita mulakan gaya hidup sihat....berjoging kita !!

No comments: