Sunday, December 28, 2008

Kesian...tapi apa boleh buat !

Kesian juga saya melihatnya. Keadaan tubuh badannya yang tidak sempat hendak sempurna, dipergunakan dan dipergunakan lagi. Tiada masa untuk membelai dan kadang-kadang dia terbiar begitu sahaja tanpa dipedulikan langsung. Tapi itulah teman ke hulu ke hilir baik waktu senang atau pun waktu susah. Baik waktu tenang apatah lagi di waktu kelam-kabut. Jauh mahupun dekat.

Kadang-kadang dalam seminggu tiada satu hari pun dia berehat. Kalau ke Kuantan, Mersing, Segamat, Temerloh tak usah bilanglah. Satu semenanjung dia dah berjalan. Minggu lepas ke Johor Bahru, tak kira malam siang. Bayangkan empat tahun memilikinya, dia sudah berjalan 178,000 km. Namun begitu, setakat hari ini, walau bagaimana dia dilayan, dia tidak pernah membuat onar.

Semoga hari ini tidak hujan kerana hari inilah baru berkira hendak membelainya. Hendak membelai Hyundai Matrix yang sudah lama tidak dibelai dengan tangan sendiri. Hari ini perlu dicheck minyak hitamnya, airnya, minyak breknya dan satu mentol spotlight rasanya dah terbakar. Perlu diganti segera. kerana sekarang musim hujan, spotlight sangat penting.

Minggu depan Matrix ini akan berjalan jauh lagi. Ke Rawang dan selepas itu ke UPSI Tanjung Malim, menghantar anak kedua mendaftar belajar di UPSI untuk selama 4 tahun. Selepas emak habis belajar di sana, anak pula mengganti. Dulu zaman mak belajar Matrix inilah berulang alik. Masih ada tiga saman laju belum berbayar jasa berulang alik tu. Peramkan dulu !

Itulah Matrix kesayangan saya. Fikir-fikirkan tentang Matrix ni, kesian ! Tapi apa boleh buat inilah satu-satunya harta yang ada yang mampu digunakan untuk memudahkan segala pengurusan hidup dan kehidupan untuk bergerak ke sana ke mari. I'm proud of you, my Matrix!

No comments: