Wednesday, December 10, 2008

Betul juga.....

Sementara menunggu jiran saya menguruskan proses keluar hospital di Hospital Mersing tadi kerana kemalangan jalanraya yang dialaminya semalam, saya sempat bersembang dengan seorang lelaki berbangsa India yang telah agak berusia.

"Uncle, uncle tunggu siapa ?" tanya saya.

"Tarak...ituu.. saya punya anak punya saudara (anak saudara) eksiden jugak ", jawab dia ringkas.

"Eksiden macam mana uncle ?"

"Dia punya motosikal, askar punya trak langgar juga, itoo 'traffic light' sana dekat", jawab uncle sambil geleng-geleng kepalanya.

"Habis macam mana keadaan anak saudara uncle tu ?",

"Sikit teruklaa....empat, kaki juga patah, sini, sini,sini, sini." terang uncle kepada saya sambil menunjuk bahagian-bahagian di kaki kanannya. Mula-mula terkejut juga saya bila uncle tu sebut 'empat kaki juga patah'. Rupanya uncle nak bagi tahu saya, sebelah kaki anak saudaranya patah empat . Teruklah tu.
"Wah...empat uncle ya...kesianlah. Sekarang uncle, jalanraya memang bahaya , semua mesti berhati-hati" ulas saya kepada uncle.
"Tarak...hati-hati juga kena kalau itu 'suwey' mari. You tengok itu cina tua sana. Dia elok-elok kayuh basikal, tepi-tepi jugak, datang itu kereta hantam dia jugak. You tengok dia punya muka, badan sume. Hoyo...suwey !" terang uncle dengan nada kecewa sambil menunjuk ke arah seorang berbangsa cina selang beberapa katil.
"Kesian itu apek uncle. Malang tak berbau" jawab saya pendek.
"Dulu orang takut masuk hutan, boleh mati juga sebab ada itu komunis dan 'tiger' sana. Ini hari masuk hutan banyak selamat. Komunis sudah tarak, itu tiger juga sudah tarak. Tapi sekarang ini jalanraya, hari-hari orang mati jugak. Banyak suwey!" beria-ia uncle bersyarah. Memang hari ini, hari-hari orang mati kerana kemalangan jalanraya. Betul juga cakap uncle tu....

No comments: