Sunday, August 30, 2009

Tiga perkara kabulkan doa

Ketika Hajjaj Ibnu Yusuf As Saqafi datang ke Kora Basrah, berita kedatangannya itu telah diketahui oleh penduduk Basrah. Penduduk Basrah bersegera berjumpa dan mengadap Imam Hassan Al Basri untuk mengadu dan berbincang. Dalam pertemuan itu mereka mengajak Imam Hassan Al Basri untuk membunuh Hajjaj Yusuf As Saqafi yang kejam ini.

Dengan tenang Imam Hassan Al Basri berkata, " Anggaplah kamu semua menang dan berhasil membunuhnya. Tetapi ketahuilah di bumi Allah ini, tidak sedikit orang seperti Hajjaj ini, bahkan tidak mustahil akan lahir orang yang lebih kejam dan buruk daripadanya."

Mendengar ucapan Imam Hassan Al Basri tersebut mereka terus bertanya," Kalau begitu apa yang harus kami lakukan Tuan Guru?"

"Pulanglah kamu semua! Bersihkan harta kamu dari yang haram. Dan kembalikan kepada yang berhak. Bila kalian tidak tahu siapa pemiliknya, bawalah ke masjid untuk bersedekah kepada orang-orang fakir dan miskin. Dan barang siapa yang memelihara isteri yang haram (perempuan simpanan), hendaklah ia melepaskannya. Tetapi barang siapa yang mampu menjadikannya isteri yang sah, lakukanlah. Dan bertaubatlah kamu kepada Allah Azza Wa Jalla, banyak-banyak ber'iktikaf dalam masjid, beribadah dan membaca Quran sehingga Allah meleraikan kesusahanmu."

"Aku tahu dia akan pulang segera!", ucap Imam Hassan Al Basri setelah mendengar berita pemergian Hajjaj dari Basrah.

"Bagaimana Tuan Guru boleh tahu ?", tanya mereka.

"Seorang hamba Allah jika melaksanakan 3 perkara yang telah aku sarankan, nescaya Allah akan perkenankan doanya."

Pengajarannya ialah 3 perkara syarat doa termakbul:

1. Bersihkan harta dari yang haram.
2. Jauhkan dari menghampiri zina.
3. Bertaubat selalu.

1 comment:

Unknown said...

salam...
sy dapati blog saudara setlh search kat google..
syukran, bnyk yg sy dpt..
anywy, sy cme nk tnye, mngenai hajaj al-saqofi.siapa dia, n sjarh hdopnya..
terima kasih..