Monday, August 03, 2009

Seorang guru bukan hanya seorang pengajar....

Tugas seorang guru bukan sahaja mengajar:

Saya ni hidup susah cikgu. Kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Begitulah ibaratnya. Nak tanggung anak 5 orang bukan senang cikgu dalam keadaan ayahnya yang berambus entah ke mana.


"Tak tahu ke ayahnya kemana ?', tanya saya.

Ke mana lagi kalau tak kerana gila betina lain. Dia bukan ambil tahu makan minum anak dan sekolah anak. Semuanya saya. Saya dah bercerai dengan dia cikgu taoi kalau berceraipun ambillah tahu anak-anak ni. Anak-anak dia juga. Inilah orang jantan !

Termenung saya memikirkan hentakkan kata yang menggegar wibawa saya. Mujur saya bukan jantan! Aku adalah lelaki sejati, jerkah hati ini !

Ini lagi satu masalah cikgu, anak bungsu saya baru tingkatan 3 tapi tak tahulah saya apa nak jadi. Saya nasihat dia tak dengar, dia melawan pulak tu. Habis semua orang dalam rumah ini dia lawan. Duduk di rumah dia bukan bergaul dengan adik beradik, dia hanya memencil dan memerap dalam bilik sepanjang hari. Malam-malam dia keluar entah ke mana saya tak tahu. Saya bimbang cikgu apa-apa berlaku kepada anak saya. Pergaulan dia tidak terkawal cikgu ! Belajar pulak tu bodoh cikgu!

Allah...tersentak saya dengan kecaman bodohnya kepada anaknya sendiri.

Apa saya nak buat cikgu!

Saya menggaru kepala tidak gatal memikirkan jawapan kepada soalan yang dihalakan kepada saya. Anak sulongnya (bekas pelajar saya) yang ada disebelahnya hanya tunduk dan sekali-sekala memandang ke arah saya. Mungkin menunggu jawapan hikmat dari saya.

Kak, mulai hari ini kak jangan lagi kecam dia. Kurangkan berleter tetapi banyakkan mendidik dan membimbing. Banyakkan bersembang dengan dia. Layan percakapan dia. Kawal dia dengan memahami jiwa dia tetapi akak mesti tegas. Yang penting dalam usaha akak itu akak mesti bersabar. Sabar sungguh-sungguh.

Akhirnya dan paling penting akak mesti berdoa setiap kali selepas solat memohon kepada Allah agar anak akak itu menjadi anak yang soleh. Insya Allah, Allah makbulkan kerana doa ibu sangat mustajab. Cubalah!

Cakap senang cikgu tapi nak buat tu payah. Tak apalah cikgu, terima kasih ajelah. Saya akan cuba cadangan cikgu tu. Kita orang minta diri dululah cikgu.

Sambil berlalu saya lihat akak itu macam tak puas hati dengan jawapan saya. Terfikir oleh saya jawapan macam mana lagi yang boleh saya berikan ? Saya nak kata apa lagi ?

1 comment:

Anonymous said...

brat jgak tugas seorng gru...mak ayh pn sya tngok kcian pg ptng mncri rzki smbl mnddk ilmu dunio,mnddk ank2 mrd dngn ilmu akhrt.ayh y jgak sorng warden,bnyk mngjr spy sy mnghrgai gru...(faiz omar)