Tuesday, August 04, 2009

Anak-anak muridku : Macam-macam !!

Seronok menjadi cikgu ni ! Macam-macam hal dan perangai anak murid kita yang kita tahu. Mentang-mentang kita cikgu, macam hal juga yang diadukan kepada kita. Layan ajelah, kepada siapa lagi mereka hendak mengadu...mak jauh....ayah jauh....! Cikgulah tempatnya !

i)

"Sir...sir...minggu lepas, masa study malam saya nampak hantu!", beritahu Omar Qayyum (Pelajar Tingkatan 1) kepada saya dengan nada macam-macam hendak menakutkan saya.

"Heh...Hantu apa pulak. Mana ada hantu! Awak ni !" sergah saya.

"Ada sir....saya nampak. Warna putih. Dia berdiri atas katil tapi muka tak nampak. Dia tengok saya. Huhuuuu....saya lari sir!" cerita Omar lagi.

"Itu bukan hantulah, itu Shafiq!".

"Aik...Shafiq ke ?" Omar terkejut sambil garu-garu kepala.

ii)

"Sir...semalamkan kami nampak satu lembaga hitam masuk bilik .............", cerita dua orang pelajar Tingkatan Enam kepada saya. " Takut betul kami waktu tu sir".

"Pukul berapa kamu nampak tu ?" tanya saya.

"Lebih kurang pukul 9 malam" jawab Siti.

"Hah....lembaga hitam apa, kan tu pak cik jaga. Pak cik jaga kan hitam", jawab saya.

"Sir biar betul ! " jawab mereka tak puas hati.

iii)

"Sir malam tadi saya rasa ada orang picit-picit tangan saya. Saya tak tau siapa", adu Salmah pelajar Tingkatan 6.

" Bila saya tersedar saya tanya kawan sebelah saya, siapa picit-picit tangan saya, dia orang kata " elok sikit ya....sapa nak picit tangan hang!".

"Tak apa, tu hang mimpi aje Salmah. Hang mimpi orang picit tangan hang." kata saya kepada Salmah.

'Dok aih, memang ada oghang picit, tak mimpi lah sir," Salmah cuba meyakinkan saya.

"Hang mimpii!!!" kata saya sambil berlalu pergi.

iiii)

"Sir semalam saya tak tahu saya bercakap dengan siapa," kata Soleh seorang pelajar Tingkatan 5.

"Kenapa?" tanya saya

" Semalam dalam pukul 4 pagi saya rasa panas dan rimas, tak boleh tidur. Saya bangun dan duduk atas katil. Kat sebelah ada juga seorang lagi yang duduk macam saya. Dia tanya saya kenapa tak tidur? Saya jawab, tak boleh tidur, panas! Dia bagi tahu saya, tak apa panas sekejap je...tidurlah!", cerita Soleh bersungguh-sungguh.

"Bila bangun pagi baru saya terfikir , pagi hari tu saya bercakap dengan siapa? Saya tak kenalah orang tu sir!" kata Soleh lagi.

Saya tanya Soleh lelaki atau perempuan.

"Lelaki" jawab soleh.

"Hah...itu Jin Samsuddin" gurau saya (maaf Datuk Jin Samsuddin)

"Sir ni merepeklah, kalau Jin Samsuddin saya kejut semua kawan-kawan " jawab Soleh.

Macam-macam !!

No comments: