Monday, January 26, 2009

Harga gula akan dinaikkan ? - Malaysiakini

Datuk Shahril berkata ada kemungkinan harga gula akan dinaikkan walau bagaimanapun hal itu dalam kajian kerajaan. Dan pasti ada yang akan memberi nasihat supaya kurangkan mengambil gula supaya dapat menghindari penyakit kencing manis dan seumpamanya.

Isunya adalah apabila harga gula benar-benar dinaikkan apakah pelajar-pelajar saya akan makan kuih yang tawar ? Apakah boleh dipanggil kuih jika ianya tawar ? Atau apakah para pelajar sekolah akan membeli kuih atau minuman yang lebih mahal harganya di kantin sekolah ? Atau kerana gula semakin mahal maka saiz kuih akan dikecilkan ? Nampaknya para pelajar juga akan menghadapi cabaran yang lebih getir di ambang 2009 ini.

Isu yang kedua, sudah pasti harga kuih dan minuman di pasaran akan bertambah mahal atau saiz kuih akan mengecil. Maka itu bagaimanakah keadaan minuman dan kuih muih di kafeteria universiti dan kolej ? Kos makan para pelajar akan pasti bertambah. Sekarang makan dan minum sudah mahal maka selepas ini makanan dan minuman akan bertambah mahal lagi.

Maka marilah kita berlatih dan amalkan dari sekarang makan kuih dan minum air tawar. Bolehkah ?

6 comments:

mantan said...

Sir,
Harga gula pasi akan naik. Akhbar akan provoke dulu untuk mendapatkan public opinion. Akhirnya public opinian tidak akan dipedulikan. Itu hanya strategi untuk mengurangkan "kejutan".

Harga barangan diproses yang melibatkan penggunaan gula pasti akan naik. Makanan siap diproses bukan dianggap "barang kawalan". Harga akan naik sesuka hati. Kualiti dan kuantiti akan terjejas.

Penggunalah yang menanggungnya!

Anonymous said...

kalu minum air yang tawar lebih minum air masak je...
hehehehehehe.....
jgn marah ye sir....

Anonymous said...

nt kt kedai2 makan semuanya jual air masak je termasuk la kantin smkseri rompin.....
-tiniztini.blogspot.com-

kembara kelana said...

kenapa astro masukkan iklan? kan kita bayar? menteri jawab, tak mau astro jangan langgan astro. kenapa harga ayam naik? menteri jawab jangan makan ayam. Kenapa harga gula naik, sedang minyak hanya 40 dollar setong? kurangkan makan gula.hidup ketuanan melayu..

Roslan Ismail said...

Kurangkanlah makan gula. Marilah kita berlatih untuk kurangkan manis dalam makanan. Nasihat untuk saya juga...:)

Anonymous said...

kurangkan manis dalam minuman, tambahkan manis dalam senyuman walaupun sakit hati.....!!!!! GERAMNYAAAAAA.....