Saturday, January 24, 2009

Rusydiah

Rusydiah. Begitulah nama dia. Sepanjang menjadi guru ini baru tiga kali berjumpa dia secara bersemuka. Kali pertama terperasan yang dia ini adalah pelajar baru dalam kelas saya, Tingkatan 6 Atas Sains Satu. Tiba-tiba sahaja muncul, akhir tahun lepas.

Kali kedua berjumpa dia, sewaktu dia datang dengan wajah susah hati ke bilik saya untuk mohon pandangan dan nasihat mengenai masa depannya. Kami berbincang dalam lebih kurang 45 minit rasanya. Sempatlah dia termenung dan menitiskan beberapa titisan airmata di hadapan saya. Namun wajah dia tenang walaupun saya tahu hatinya cukup berserabut dan penuh kebimbangan. Tapi saya juga tahu dia juga seorang yang sangat cekal.

Masuk sesi 2009, tiba-tiba Rusydiah hilang. Hilang entah ke mana. Tertanya-tanya saya sendirian ke mana Rusydiah ? Hilang ? Saya tidak pulak bertanya rakan-rakan sekelasnya yang lain. Mungkin saya rasa Ruysdiah menghilangkan diri dari sekolah ini kerana ingin teruskan pengembaraannya ke planet 'Pluto' !? Tak kisahlah kerana dari raut wajahnya, Rusydiah seorang yang cekal, tenang tetapi sangat ambitious !

Dan tiba-tiba pada minggu lepas saya berjumpa Rusydiah buat kali ketiga di sebuah sekolah yang lain. Dari jauh saya ternampak kelibat macam Rusydiah dicelah-celah pelajar yang ramai tapi saya tak sempat untuk memberi fokus kerana terlalu asyik memberi ceramah. Namun pada satu ketika sempat juga saya memperli Rusydiah, jelas dari reaksinya semacam dia faham saya perli dia.

Sebaik selepas selesai tugas saya, Rusydiah datang dengan senyum yang jernih dari wajahnya dan menyapa " sir, apa khabar?!". Sambil menuju ke kantin sementara menunggu Cikgu Tora saya sempat bersembang dan bertanya khabar akan periha Rusydiah. Yang jelas kini Rusydiah seorang pelajar yang cukup tenang, gembira dan mempunyai kecekalan dan keazaman serta semangat yang cukup tinggi untuk memberitakan kepada saya nanti yang dia telah benar-benar menakluki planet "Pluto"nya. Saya mendoakan kecemerlangan buat Rusydiah. I'm proud proud you !

Dan pagi ini sebaik membuka blog ini saya terbaca komen dari Rusydiah tetapi entah apa yang saya lakukan, akhirnya saya tak tahu ke mana komen itu pergi, puas saya mencari! Oh Rusydiah....macam-macam hal engko ni !!!

4 comments:

cikguyusof said...

kali pertama saya jumpa nama tu, Rusydiah; unik, seunik orangnya!

"rusdi_ramli" said...

uik..
saper la budak tuh?
mcm2 btol..
kesian sir sazili dpt student camtu..
hehe
(glamer la pas nih..masuk blog la katekan..)
(^_^)

Najlaa' Al Thaqifah ^^ said...

cikgu, rusydiah dah takde.. beliau meninggal pagi smlm. kemalangan depan smk tg gemok.

Najlaa' Al Thaqifah ^^ said...

cikgu, rusydiah dah takde.. beliau meninggal pagi smlm. kemalangan depan smk tg gemok.