Thursday, June 04, 2009

Balik juga akhirnya !

Satu malam yang masih awal, sedang saya leka melayari internet tiba-tiba datang satu sms dari seorang bekas pelajar yang sekarang ini masih lagi belajar di salah sebuah kolej matrikulasi.

Sms pelajar ini berbunyi :" sir, apa khabar ? sir sihat ke ? ...... rindu rasa kat sir. .... rasa nak baliklah sir !"

Saya tidak membalas sms tersebut tetapi saya membuat panggilan semula kepada pelajar itu. Saya membuat panggilan semula kerana yang pertama tidak mahu menghabiskan kredit pelajar tersebut. Yang kedua saya hendak tahu apa masalah budak ini, tiba-tiba sms saya dan memberi tahu saya bahawa dia rindukan saya ! Bagi saya budak ini mesti ada masalah lain sebenarnya.

Saya call pelajar tersebut dari bilik study di rumah saya. Sebaik dia menerima penggilan saya, saya tidak mendengar dengan jelas suaranya, cuma sayup-sayup saya terdengar macam orang menangis pulak. Saya agak terkejut kerana tidak tahu apa yang telah berlaku kepada pelajar ini di sana?

Saya berusaha menenangkan dia, akhirnya dia bagi tahu saya dia sebenarnya rindukan mak di kampung. Hujung minggu ini kakak dia akan mendirikan perkahwinan tetapi dia tidak dibenarkan balik oleh ibunya kerana terlalu jauh di utara. Mak dia bimbang keselamatannya di perjalanan kerana itulah pertama kali anak manja ini berjauhan dengan maknya. Ayahnya sudah lama meninggal dunia sejak dia kecil lagi.

Budak ini terus menangis dan sibuk meminta pandangan saya. Dia tetap hendak balik tapi takut berdosa dengan maknya. Saya pun seperti maknya kerana terlalu mengenalinya saya tak yakin dia mampu balik bersendirian. Sudah pasti lebih dari 10 jam perjalanan.

Untuk memuaskan hatinya saya bersetuju agar dia teruskan hasratnya untuk balik kerana saya kenal dia, kalau saya turut melarang, dia tetap nak balik. Saya kata pada dia, "balik ajelah, kalau awak balik pun bukan mak tahu, sedar-sedar sampai kat rumah, peluk ciumlah mak minta ampun! Lepas itu mesti mak gembira".

Persetujuan saya membuat dia serba salah. Dia kata tak boleh buat macam itu, dia tidak berani membuat perjalanan jauh pertama seorang diri dalam hidupnya tanpa restu seorang ibu. Kalau berlau apa-apa, saya akan berdosa dengan mak saya, katanya.

Dalam hati saya alangkah bagusnya dapat anak macam ini.

"Habis tu bagilah tahu mak awak yang awak hendak balik, minta izin mak", gesa saya.

"Mak mesti tak izinkan. Mak bimbang !" katanya masih kedengaran menangis sedih.

" Kalau macam tu tak payah balik, duduk aje kat kolej tu, kerjakan banyak yang perlu disiapkan" kata saya.

Dia tetap memberitahu saya yang dia hendak balik. Dalam keadaan geram dan terasa nak marah juga, saya memberitahu dia dengan tenang, " Ok macam ni, bertenang dulu... masa panjang lagi, seminggu lagi. Fikir dulu lepas tu runding dengan akak, abang dan mak baik-baik ok. Kalau balik-baliklah lah, kalau tak balik, tak baliklah!" Perbualan kami terhenti setakat itu.

Tak pasal-pasal saya pula yang lelah memikirkan hal budak itu..balik ke...tak balik ke ! Besar benar masalah !

Malam tadi sekali lagi saya terima sms, " Sir, tengkiu, ........... dapat balik, mak izinkan. ..........dah naik bas ni. Doakan .......... selamat dalam perjalanan".

Saya terus membuat panggilan untuk menyampaikan sepatah dua nasihat dan panduan. Akhirnya balik juga dia menghadiri majlis perkahwinan kakaknya. Macam-macam !


No comments: