Saturday, June 13, 2009

Dari kerana kera !


Di satu kenduri kahwin saya berjumpa dengan Pak Andak dan isterinya Mak Andak. Lama sungguh tak jumpa Pak Andak. Usia Pak Andak rasanya sudah melebihi 70 tahun. Tetapi Pak Andak kelihatan masih gagah, masih memandu kereta ke sana ke mari bersama Mak Andak.

Oleh kerana lama tidak berjumpa dan tidak bersembang, saya mengajak Pak Andak dan Mak Andak ke rumah. Pak Andak segera minta maaf dengan saya kerana dia tidak dapat hendak ke rumah saya kerana banyak kerja yang menunggu di rumah katanya.

Terfikir oleh saya, sebegini tua Pak Andak dan Mak Andak, banyak lagi kerja di rumah. "Kerja apa Pak Andak ?" tanya saya.

" Sekarang ni rumah tak boleh tinggal lama. Kera banyak cikgu" jawab Pak Andak..

Amboi.... Pak Andak pelihara kera pulak dah ? Tak ada benda lain ke Pak Andak dan Mak Andak hendak pelihara?

"Bukan begitu cikgu! Kera ni jahat cikgu ! Pantang orang tak ada, dia masuk ke dalam rumah ,habis dia khianat periuk, belanga, pinggan mangkuk, beras, gandum kita ! Ubi kayu, ubi keledek yang Pak Andak dan Mak Andak tanam belakang rumah, kalau tak berjaga, habis dikhianatnya!" rungut Pak Andak bersungguh.

"Babi pun boleh tahan juga, kalau lepa-lepa habis ubi kayu, pisang belakang rumah tu." sambung Pak Andak lagi.

"Jahat juga kera dan babi ni Pak Andak yek ? Maki aje kera dan babi ni Pak Andak", saya menjawab geram.

"Biarlah cikgu, rezeki dia nak buat macam mana'" jawab Mak Andak senyum. Baik sungguh hati Mak Andak.

Teringat saya semasa tinggal di rumah guru dulu, saya rajin juga tanam pokok pisang dan ubi kayu di belakang rumah. Petang selepas Asar, saya mulalah berkebun. Jiran saya Mak Gu ,isteri GPK saya yang tinggal sebelah rumah pun sama. Macam-macam dia bertanam.

Suatu hari sedikit tanaman saya macam 'dibajak' babi. "Itu kesan babi cikgu," beritahu Mak Gu. Saya tak kesah, biasalah berkebun. Petang esuk ada lagi babi datang dan sepohon pisang saya hampir tumbang. Saya dah mula 'frust' , tapi masih mampu bersabar.

Hari berikutnya babi datang lagi dan dah banyak tanaman saya perlu dipulihkan. Saya dah mula geram, sambil membaiki tanaman saya, saya maki hamun babi-babi tu. Pagi esuknya sebelum pergi ke sekolah saya menjenguk ke belakang rumah melalui tingkap....mak tuan habis pokok-pokok pisang dan ibu kayu saya dibajak babi. Saya ternampak sepohon pisang yang agak besar, tersadai di tepi pagar lebih kurang 20 meter di belakang rumah saya. Yang peliknya tanaman Mak Gu tak banyak yang diganggu. Ini membuatkan saya mula kecewa untuk bercucuk tanam. Betullah arwah mak saya cakap, babi, kera, gajah dan tikus jangan dimaki. Patutlah apabila saya suruh maki, Pak Andak senyap aje sebaliknya Mak Andak yang jawab, ' dah rezeki dia ckgu!'. Betul ke atau kebetulan aje kot ?

Sejak dari hari itu saya tidak bertanam lagi dibelakang rumah kalau tidak berpagar. Tapi saya hairan, saya pernah pergi membeli ubi kayu di sebuah perkampungan asli, saya lihat kebun ubi orang asli itu tidak berpagar langsung dan pokok ubi cukuplah subur. Apa rahsia mereka agaknya, sehingga babi mahupun kera tidak mengganggu tanaman mereka ? Pelik juga, yang saya nampak hanya ada dua 'orang-orang' di penjuru kebun, itu sahaja.

Ya lah.. mengenang kembali pengalaman saya itu, baru saya faham kenapa Pak Andak dan Mak Andak hendak balik segera. Kesian mereka, tidak boleh tinggal rumah lama-lama kerana kera ! Agaknya sepeninggalan mereka tadi jenuh kera-kera bermaharajalela dalam rumah Pak Andak. Subversif sungguh kera ni !

No comments: