Wednesday, June 24, 2009

Dulu Influenza A H1N1 sekarang merata dalam media dan khalayak, Selsema Babi H1N1 !!


Walaupun babi dan spesisnya agak sukar memasuki sekolah-sekolah di Lembah Kelang tetapi nampaknya selsema babi telah mulai memasuki beberapa buah sekolah di sana. Sehingga hari ini bilangan sekolah yang ditutup masih kekal empat buah dan tiga sekolah kekal diarah tutup satu daripada kelasnya.

Dalam negara sehingga hari ini jumlah selesema babi keseluruhan sebanyak 80 kes iaitu 69 kes import dan 11 kes jangkitan tempatan. Boleh tahan besar jumlah kes rupanya ! Kenapa agaknya selsema babi ini terus merebak ? Adakah kerana dulu diminta sebut Influenza A H1N1 masyarakat tetap nak sebut Selsema Babi H1N1 ! Ya tak ya juga, adakah patut selesema babi di bagi A, influenza A ? Kalau dibagi B munasabah, influenza B = influenza babi sama juga selsema babi !

Seorang kawan mulut celupar telah bergurau dalam sembang-sembang kami, "Bagus juga masuk selesema babi ke sekolah boleh cuti seminggu !".

"Ah...kau jangan nak beragam, aku kalau selesema lain tak apa, kalau selesema babi tak payah, tak nak aku cuti kerana selesema babi !" pintas saya pantas. Sepatah kata arwah tok wan saya , "minta sisih malaikat 44 !". ( Malaikat apa entah malaikat 44 tu )

No comments: