Thursday, July 02, 2009

Tingkatan Enam sains di kalangan anak-anak Melayu

Dalam perjalanan menuju ke Tingkatan 6 Bawah Sains 2 tadi , saya memikirkan berapakah jumlah pelajar Tingkatan Enam Bawah yang tinggal. Mula-mula dahulu jumlahnya mencecah lebih 70 orang, kini hanya tinggal 20 lebih orang sahaja. Seseorang demi seorang keluar menuju ke destinasi masa depan mereka. Paling akhir hari ini dua orang keluar menuju ke Institut Pendidikan Guru.

Begitulah fenomena di Tingkatan Enam saban tahun terutama Tingkatan Enam aliran sains. Nampaknya takut dan gerun sungguh anak-anak Melayu untuk berada di Tingkatan Enam aliran sains. Ada di antara mereka yang sanggup menerima kursus yang entah apa-apa kerana takut berada di Tingkatan Enam aliran sains.

Persepsi dan realiti bahawa Tingkatan Enam aliran sains sungguh mencabar berbanding matrikulasi dan lain-lain mendominasi pemikiran anak-anak Melayu menjadikan mereka lari 'mencicit' meninggalkan Tingkatan Enam aliran sains ini jika ada peluang.

Diharap dengan penstrukturan semula Tingkatan Enam yang sedang berlangsung sekarang keadaan ini akan segera berubah di tahun-tahun akan datang. Pihak Kementerian Pelajaran perlu memikirkan elemen penarik kepada Tingkatan Enam untuk bersaing dengan institusi pra-universiti yang lain.

Semoga selepas ini tidak akan ada lagi kedengaran Tingkatan Enam di kalangan anak-anak Melayu ditutup atau pengurangan pelajar tidak separah sekarang. Mudah-mudahan !

2 comments:

Luna said...

adakah susah belajar di tingkatan enam sains berbanding matrikulasi?

ARE-QEMAL said...

ssoh g dri mtrix