Wednesday, July 29, 2009

Satu peristiwa

Hari sudah menjengah pukul 3 petang. Saya masih lagi menyaipkan perancangan pengajaran pada hari esuk. Sedang saya khusyuk membuat kerja saya tiba-tiba dia memberi salam dan masuk.

"Assalamualaikum sir. Nak masuk !, "ucapan yang ringkas sambil berjalan masuk dan menghenyakkan punggungnya untuk duduk. Muka dia kelihatan sedih, serabut dan seperti mahu menangis.

"Kenapa ni ?," tanya saya lembut.

Dia yang berada di hadapan saya tiba-tiba menangis sambil bertekur. Saya agak terkejut kerana tangisannya tiba-tiba dan beria.

"Kenapa ni ? Kenapa kamu menangis ni ? Kamu sakit ke ?," tanya saya dan dia mengiling-ngiling kepala.

"Habis tu kenapa kamu menangis beria ni," tanya saya kehairanan.

"Tak ada apa, cuma rasa sedih, sayu je, rasa nak menangis sangat sir. Tak tahu kenapa rasa macam ni?" jelasnya tersedu-sedu.

Mendengar penjelasan dia saya cuba memahami. Saya biarkan dia menangis dan saya bagi tahu dia, kalau ada apa-apa yang dia mahu lauhkan saya bersedia mendengar. Tapi dia tidak bercakap apa-apa, cuma dia memperlihat reaksi tidak selesa dengan diri dia. Saya minta dia bertenang dan bersabar dengan permainan emosi dia.

Hampir 30 minit dia begitu. Akhirnya setelah mendengar beberapa nasihat dan motivasi dari saya dia mula mengangkat kepala dan mula mencari kertas tisu di atas meja saya untuk mengesat airmata yang tadinya lebat bercucuran.

Setelah dia mula mampu menenangkan dirinya dia mula bercerita tentang masalah keluarganya satu persatu. Pada waktu itu saya tidak kisah sangat apa yang dia ceritakan, cuma saya mahu apa yang berbuku di dada dan hatinya terlerai. Itu sahaja tujuan saya.

Berdasarkan masalah yang terlalu dia fikirkan itu saya banyak mensihati dan memberi semangat kepada dia. Akhirnya dia mula mengorak senyum.

Dia minta maaf kepada saya kerana menjadikan bilik kerja saya sebagai tempat dia melepaskan tangisannya. Saya tidak kisah dengan apa yang dia lakukan kerana dia bukan yang pertama begitu yang saya alami. Akhirnta dia minta diri untuk pulang ke asrama.

"Terima kasih sir. Terima kasih banyak-banyak bantu saya sir," lafaznya yang kedengaran masih kesedihan. Saya melihat dia keluar dari bilik saya dan benar-benar menuju ke asrama.

Kesian Rokiah dalam suasana mahu belajar dan fokus, Allah uji dengan masalah keluarga yang agak berat buat anak seusia dia, 15 tahun ! Rupa pelajar yang tenang dan ceria selama ini rupanya ada masalah yang mengganggu ketenangannya.

No comments: