Monday, July 20, 2009

Pengalaman di jalanan

Tujuh hari berada di Pulau Mahsuri dengan aktiviti yang agak padat memang agak stress. Apabila selesai sahaja program terasa lapang kepala. Saya tanpa berlengah telah check-out hotel tepat pukul satu petang. Dengan menaiki teksi saya menuju ke jeti di pekan Kuah. Pemandu teksi yang saya naiki masih muda berusia 27 tahun. Orangnya petah berceloteh dan bercerita kepada saya banyak perkara terutama kerenah-kerenah penumpang teksinya dari kalangan bangsa asing seperti orang Britain, Australia dan Pak Sheikh Arab. Sesampai di jeti saya bertanya berapa tambang yang perlu saya bayar.

" Dua puluh empat ringgit abang", kata pemandu tersebut.

Saya menghulurkan wang RM50 dia menerima dan memulangkan bakinya kepada saya sambil menghulur tangan untuk bersalam dengan saya. Saya menghulur tangan, dia menyambut dengan menunduk hampir-hampir mahu mencium tangan saya sambil berkata " Terima kasih abang !". Dalam hati saya berkata, bagus betul pemuda ini menghurmati penumpangnya.

Sewaktu saya sampai ke Langkawi tempoh hari pemandu teksi yang menghantar saya dari jeti ke hotel penginapan saya pun galak bersembang dengan saya walaupun wajahnya agak serius. Pemandu ini agak lebih berusia dari saya. Sesampai di hotel saya bertanya berapa tambangnya.

Pantas dia menjawab, " RM26 encik ".

A'ah... waktu pergi tambang lebih mahal dari waktu balik!

Saya menaiki feri tepat pukul 2.30 petang. Feri yang agak besar itu mengambil masa satu jam lebih untuk sampai ke jeti Kuala Perlis. Rupanya feri yang lebih kecil lebih laju berbanding yang besar.

Saya sampai di Kuala Perlis hampir pukul 4 petang.

Tanpa membuang masa saya terus mengambil teksi untuk ke perhentian bas Kangar. Saya telah diberi peluang menaiki teksi Proton Saga lama kepunyaan Pak Teh Non atau nama sebenarnya Abdul bin Mamat. Agak-agak saya usia Pak Teh Non dalam lingkungan 70an.

Sebaik Pak Teh Non mengundurkan teksinya yang tidak dibuka air-cond itu, sebuah motorsikal skuter yang ditunggang oleh seorang perempuan muda menyungsang jalan satu hala itu melintas belakang teksi Pak Teh, sehingga kawan-kawan Pak Teh (pemandu-pemandu teksi yang lain) menjerit " Pak Teeh moto'q !". Pak Teh brek kecemasan, zzaap !

Pak Teh yang mula tersirap darah agaknya, mula berkhutbah " Hagham jadah, dah tau jalan sehala hang pi lalu buat apo, ni lah oghang kita tak ikut peraturan...tu yang dunia dok jadi kelam-kabut. Semuo nak tunjuk kuasa!".

Saya tak tahu Pak Teh nak suruh siapa dengar leterannya itu, yang pasti penunggang skuter itu dah tak tahu di mana, hilang dari pandangan mata.

Pak Teh Non terus menyambung khutbahnya, " Kita ni oghang melayu ada pegangan, ia itu agama kita agama Islam. Kita sebagai oghang Islam kalau berpegang kepada al-Quran dan Hadith, dunia akan aman damai tak payah pakai polis dan askar, adik !".

Saya hanya terdiam dan menyampuk ," betoi PakTeh saya setuju !" Pak Teh Non lagi bersemangat apabila mendengar persetujuan saya terhadap pandangannya.

Pak Teh Non terus bercerita akan pengalaman dirinya dalam pelbagi bidang terutama dalam bidang berceramah. Dia kata dia pernah berceramah di hadapan lebih 2000 orang dalam dewan. Betul ke tidak saya tak tahu tapi itulah yang Pak Teh cerita kepada saya. Tidak saya sangka dan saya amat terkejut kerana tiba-tiba sambil memandu Pak Teh Non benar-benar memberi ceramah apa yang pernah dia ceramahkan. Saya kagum Pak Teh Non berceramah laju macam melagukan lagu Pak Ku Shadat tanpa tersasul dan salah sebutan sedikitpun. Saya yang biasa berceramah inipun tak mampu nak lawan gaya ceramah Pak Teh Non .

Pak Teh mula memberi ceramahnya dengan memberi salam kepada tetamu yang terdiri dari YB-YB yang ada di antara nama yang di sebut saya kenal. Pak Teh kata ceramah dia pada waktu itu mempertahankan perjuangan Dr Mahathir yang mahu membela orang Melayu dan supaya orang Melayu bersatu padu! Katanya....

Sambil berceramah entah kepada siapa saya tak tahu kerana dalam teksi itu hanya saya dengan Pak Teh Non sahaja yang ada, Pak Teh hampir-hampir terlupa brek teksinya, cemas teksi Pak Teh terlanggar kereta di hadapan yang berhenti dekat persimpangan lampu isyarat.

Cemas dan berderau seketika saya, dan hendak tergelak pun ada dengan kelam-kabut Pak Teh Non sewaktu menekan brek teksinya. Namun ceramah Pak Teh Non tidak terhenti dek kerana kecemasan yang seketika itu.

Dalam hati yang risau kerana sambil memandu, saya bertanya, bila Pak Teh hendak berhenti ceramah ini ? Isi ceramah Pak Teh memang padat cuma nilainya bagi saya agak out-dated. Tapi tak apalah ianya sesuai dengan generasi PakTeh Non. Saya tak kisah malah seronok tetapi sedikit cemas cara Pak Teh Non memandu itu.

Sesampai di perhentian bas Kangar Pak Teh Non menurunkan saya di situ. Saya yang mahu pulang ke Pahang merasa kesempatan bersama Pak Teh Non sangat pendek. Banyak yang saya sembang dengan Pak Teh dan banyak perkara yang Pak Teh ceritakan kepada saya hingga menjemput saya ke rumahnya pada petang itu untuk Pak Teh ajar banyak perkara kepada adik, katanya ! Kalau nak cari seorang lagi pun, buleh mai ghumah Pak Teh, Pak Teh aja'q ! Hu hebat Pak Teh Non!

"Tak buleh pi Pak Teh, saya nak balik Pahang", kata saya.

" Await jauhnya, tak buleh sembanglah lagu tu" kata Pak Teh beria-ia.

Saya tanya Pak Teh Non berapa tambang. Pak Teh kata RM14 ja. Saya bagi duit RM15 dan Pak Teh mencari duit seringgit dalam dompetnya untuk memulang kepada saya.

"Tak payah pulang Pak Teh Non, keep the change", kata saya.

Bila mendengar saya kata keep the change Pak Teh Non terus angkat tangan berdoa supaya saya murah rezeki, selamat dalam perjalanan, semuga hidup diberkati Allah dan macam-macam yang saya dengar dari mulutnya semua yang baik-baik untuk saya. Terharu saya seketika hinggakan tiga kali bersalam dengan Pak Teh Non sebelum kami berpisah.

Ramai juga orang yang berada d perhentian bas itu memerhati kepada kami terutama sewaktu Pak Teh Non berdoa. Kami, saya dan Pak Teh Non, tak kesah pun. Pak Teh berlalu pergi yang mungkin tidak dapat saya jumpai lagi sambil mengangkat tangan melambai saya. Itulah Pak Teh Non Kangaq Perlis ! Saya seronok berjumpa Pak Teh Non.