Friday, July 31, 2009

Ramai orang islam tidak solat...agaknyalah !

Anak saya Abdul Hafiz bercuti seminggu kerana UPSI ditutup penangan Selsema Babi Influenza A H1N1. Dia sampai ke rumah malam. Esok paginya saya suruh dia segera pergi ke Poliklinik untuk pengesahan status kesihatannya.

Dalam pukul 10.30 pagi tadi saya menerima sms dari isteri memberitahu bahawa anak saya ditahan di Poliklinik Rompin. Tanpa membuang masa saya bersegera memohon kebenaran Tuan Pengetua untuk melihat keadaan anak. Tanpa membuang masa juga Pengetua membenarkan saya pergi. "Jaga-jaga, nanti awak pulak kena !" pesan Pengetua.

Agak-agak dipertengahan jalan untuk sampai ke bandar Rompin sekali lagi isteri menghantar sms memaklumkan, " abang, angah dah dibenarkan balik ke rumah. Angah tak ada apa-apa cuma oleh kerana dia datang dari UPSI, pihak perubatan minta dia tidak ke mana-mana, duduk di rumah sahaja". Itulah sms isteri. Serta merta saya rasa lega tetapi pada masa yang sama pelik juga kerana dia tidak dibenarkan ke mana-mana. Kuarantin kat rumahlah tu kot?

Oleh kerana anak saya sudah balik ke rumah, saya pusing semula kereta untuk kembali ke sekolah. "Alhamdulillah anak aku tidak apa-apa," lega rasa hati.

Sebaik pulang dari kerja anak memberitahu keadaan sebenar dirinya. Tak ada apa-apa katanya, cuma dia tetap dibekalkan tutup mulut, 3 helai. Katanya , pihak perubatan memaklumkan oleh kerana dia datang dari tempat yang ada positif H1NI (UPSI) maka langkah kawalan dan berjaga-jaga perlu diambil.

Walaupun semua sihat di rumah tapi risau juga fenomena bala Allah yang menimpa umat manusia ketika ini. Terdetik kata di hati, bala Allah ini turun kemungkinan besar kerana ramai manusia yang mengaku Islam tidak mendirikan solat fardhu. Maknanya ramai orang Islam tidak sembahyang. Agaknyalah!

Masya Allah !

No comments: