Wednesday, March 16, 2011

Kemiskinan motivasi kejayaan

Kemiskinan bukan penghalang tetapi satu motivasi ke arah kejayaan. Kemiskinan bukan satu suratan takdir yang tidak boleh diubah, tetapi suatu yang harus diinsafi dan seterusnya diperangi untuk tidak menggagalkan cita-cita mencapai impian.

Ingatlah keinginan mahu mencapai impian hidup bukan sahaja untuk terus hidup tetapi juga untuk memenuhi keperluan psikologi yang asas, iaitu melakukan satu aktiviti yang bererti dalam hidup kita, yang akan menolong kita mencapai sesuatu yang sangat kita sukai dan sentiasa tunggu-tunggu, iaitu kejayaan yang cemerlang.

Renungilah persoalan-persoalan di bawah ini dengan penuh penghayatan:

1. Apabila sesuatu tidak betul berlaku dalam hidup, kita mestilah meninjau dan mengkaji sebab-sebab kesilapan itu berlaku dan belajar daripadanya. Jangan menerimanya begitu sahaja dengan menyalahkan kepada nasib.

2. Apabila sesuatu yang baik berlaku, kita patut menginsafi bahawa ia adalah adalah hasil usaha kita sendiri, bukan kerana nasib.

3. Orang tua sering berkata, " dalam setiap mendung ada terkandung kebaikan," hanya benar jika kita bersedia untuk berusaha mendapatkannya.

4. Bahawa tiada manusia dilahirkan sentiasa beruntung tetapi sebalikya, setiap orang mesti berusaha untuk mendapat kejayaan dan kesenangan.

5. Katakan kepada diri, bahawa aku juga sama yakin dan sama peluang dengan orang lain bagi mencapai apa yang dihajati.

6. Sebelum tidur di malam hari atau apabila bangun dari tidur setiap pagi, fikirkan dan rancangkan apa yang "mesti" dan "harus" dilakukan dan bukannya memikirkan apa masalah yang akan dihadapi.

No comments: