Saturday, March 12, 2011

Antara prinsip kejayaan

Kekecewaan dialami oleh semua orang. Kekecewaan ialah suatu keadaan dalam jiwa yang dirasakan apabila menemui kegagalan dalam usaha mencapai impian hidup. Jika rasa kecewa itu diterima sebagai suatu yang malang, maka ia benar-benar menjadikan kita kecewa dan seluruh kehidupan serta perilaku dan pemikiran kita akan tertakluk kepadanya.

Jika kekecewaan menakluki seluruh diri kita maka kita akan menjadi murung sepanjang kehidupan ini. Siapa yang akan kesian dan pedulikan kita kalau kita kecewa? Tiada, kerana semua orang sibuk dan bersemangat berusaha.

Sebaliknya jika rasa kecewa itu diterima sebagai satu pengajaran ia akan memberi satu pengalaman yang amat berharga dalam perancangan kita mencapai impian kita.

Ingatlah pengalaman amat mustahak dalam menangani kehidupan. Ia amat berbeza dengan ilmu yang didapati di bilik-bilik kuliah dan buku. Pengalaman hanya diperolehi oleh orang yang mengalaminya sahaja.

Banyak kejayaan dan kecemerlangan dicapai hasil dari kekecewaan kerana kekecewaan menutup satu babak perjalanan hidup dan membuka suatu lembaran baru, menghidupkan keazaman baru dan semangat baru untuk mencipta kecemerlangan yang diimpikan.

No comments: