Monday, March 14, 2011

Belajar daripada kegagalan

Setiap orang pasti telah, sedang dan akan merasai kegagalan dan kejayaan dalam menjalani liku-liku hidupnya. Itulah lumrah hidup sebenarnya. Seseorang yang telah gagal sekali atau lebih bukanlah bererti akan gagal selamanya. Satu hakikat yang nyata, jika tetap tabah dan tidak mudah putus asa atau menyerah kalah, kejayaan pasti juga tersua.

Ramai di antara kita tidak sedar bahawa kegagalan adalah sebahagian daripada kehidupan kita. Sebenarnya setiap orang berhak untuk gagal dan kecewa, dan setiap orang juga berhak untuk berjaya. Kita mesti belajar daripada kenyataan hidup bahawa tidak seorang pun yang boleh menjadi baik dalam semua perkara. Harus juga disedari bahawa kita tidak boleh menang dalam setiap masa. Malah satu kemungkinan yang kadang-kadang perlu bagi kita, sebelum mengecap kejayaan, adalah untuk merasa nikmat atau hikmat daripada kegagalan dan kekalahan.

Kegagalan bukan satu yang menyeronokkan tetapi kegagalan boleh memberi kesan positif kepada usaha iktiar kita apabila kita belajar menggunakannya. Belajar daripada kegagalan.

No comments: