Wednesday, May 20, 2009

Cara Pelesit Rempit menyambut hari guru yang bertemakan "Guru Pembina Negara Bangsa"

Dalam suasana sambutan hari guru yang bertemakan "Guru Pembina Negara Bangsa", akhbar Kosmo 19 Mei telah mendedahkan senario yang membimbangkan yang berlaku di Kuantan. Apakah fenomena menggerunkan ini akan terus menghantui pembentukan generasi muda kita yang bakal menjadi pemimpin di masa akan datang.

Soalan paling popular yang sering ditanya orang dalam meneliti fenomena ini sudah pasti siapakah yang bersalah ? Dan soalan kedua yang sering juga dibincang orang ialah tanggungjawab siapakah untuk menyelasaikan masalah ini ?

Buat seketika, ketika isu masih panas mungkin ramai yang menoleh kepada guru. Guru Pembina Negara Bangsa. Itulah guru dalam kebuntuan cara dan pendekatan menerima segara arahan sekadar termampu dalam ruang lingkup yang terhad yang dibenarkan. Apakah lagi yang guru mampu lakukan ? Rotan sekali, dua kali dan tiga kali yang mana budak-budak ini mungkin lebih dahsyat lagi dibelasah oleh mak ayah masing-masing di rumah. Sekadar rotan seorang guru...alah !!

Budak-budak ini mungkin boleh digantung sekolah dan akhirnya dibuang sekolah. Gantung sekolah memang merupakan idaman mereka. Bagaikan diberi cuti ! Jika dibuang sekolah mereka ada hak merayu dan mesti diterima, untuk kemudiannya membuat onar pula di sekolah lain. Pening kepala cikgu !

Pada saya fenomena membimbangkan ini tidak akan selesai dengan mekanisma yang sedia ada. Kita perlu menerima hakikat bahawa penyelesaian berkesan ialah sistem pendidikan di sekolah dan peranan institusi keluarga.

Sistem pendidikan kita sebenarnya masih tidak berkesan dalam membentuk manusia dan kemanusiaan. Fokus sistem kita sebenarnya lari jauh dari pembentukan yang dimaksudkan itu. Sebenarnya ada sesuatu yang lain yang cuba diarah kejar kepada sistem kita, bukan soal pembentukan jati diri manusia dan kemanusiaan.

Faktor kedua ialah kegagalan institusi keluarga lantaran begitu ramai ibubapa terutama bapa, yang tidak mempunyai ilmu keibubapaan di dalam zaman yang penuh cabaran dan dugaan ini. Saya ingin mencadangkan agar pihak kerajaan mewujudkan mata pelajaran keibubapaan dan wajibkan melalui undang-undang sebagaimana undang-undang mewajibkan PLKN kepada para ibubapa terutama bapa untuk hadir ke sekolah bagi mengikuti subjek ini. Jika perkara ini dapat dilaksanakan sudah pasti ibubapa mempunyai ilmu untuk mendidik anak bukan hanya sekadar membela anak mereka seperti membela ayam, itik dan kambing.
Jika kita terus bertindak dengan mekanisma yang ada, fenomena pelesit rempit yang berlaku di Kuantan itu dan yang seumpamanya akan pasti berlaku lagi di mana-mana di negara ini.

2 comments:

mantan said...

Sir,
Ada cadangan tukar istilah mt rempit kepada samseng jalanan. Berkesan ke?

"orang gelar kita samseng, mari kita tunjuk samseng kita", itu yang saya dengar apa yg dibualkan oleh mat rempit di tepi jalan, bersedia nak jadi samseng...

Anonymous said...

sir...
selamat ari guru!
sory....terrrrlambat..
hehehe...


rusydiah ^_^