Friday, May 08, 2009

Patriotisme di kalangan segelintir generasi muda ?

Saya tertarik kepada komen yang ditulis oleh Simantanguru kepada satu entry terbaru saya. Kupasan dan ulasannya menarik dan saya suka memuatkan kembali komen itu sebagai enrty terbaru untuk blog ini.

mantan said...

Sir,
Ini entri yang sangat menarik. Mencetus pelbagai tanggapan dalam minda.

Si pelajar itu barangkali ingin peraga identiti diri. Dia sedang 'mencari' dirinya yang 'hilang' atau belum menemui dirinya. Dan itu datang drp kefahamannya (yg setakat itulah). Dia tahu apa makna patriotisme(kepada negara), tapi tiada penghayatan dan amalannya.

Kalaulah fesyen penampilan itu (mungkin fesyen ala punk) dianggap bersemangat patriot, kacau jadinya jika ramai remaja penghuni negara tercinta ini yg mempunyai tanggapan demikian. Atau dia tidak fikirpun, penampilannya itu ada kaitan dengan semangat patriotisme.
Atau dia juga tidak tahu bagaimana cara berpakaian yang disesuaikan semangat patriotisme itu. Demikianlah tahap pemikirannya.

Harap-harap penampilannya itu hanyalah sesuatu yang trendy (yg dia syok sendiri dan bersifat sementara) dan tidak mempengaruhi orang lain.

(Semalam saya tonton berita di tv - pembaca beritanya memperaga fesyen rambut macam ekor itik! - trend baru peraga rambut)

Dalam pendidikan formal di negara kita, banyak perkara yang penting yang menjadi fokus pendidikan, diabaikan.

Sebab itu warga malaysia kini ramai memprotes dalam pelbagai keadaan dan situasi. Ramai yang tidak "dapat berfikir dengan baik". Ini tidak disedari.Bagi saya, puncanya iah pendidikan yang kehilangan rohnya.

May 8, 2009 9:51 AM


No comments: