Friday, May 01, 2009

Majlis konvo anak dan kehadiran Ayahku ke rumah

Semalam seharian tidak ada di rumah. Pukul lapan pagi sudah berada di Polisas Kuantan kerana menghadiri Konvokesyen anak kedua yang kini sedang melanjut pelajarannya di UPSI Tanjung Malim. Kelihatan ramai ibubapa yang hadir. Semua kelihatan gembira melihat kejayaan anak-anak. Anak-anaklah harta mereka dunia dan akhirat. Justru itu kejayaan anak-anak perlu dipastikan.

Saya tertarik mengenai graduan terbaik Polisas Kuantan. Seorang anak muda yang selepas sekolah menengah rendahnya bermula dengan kursus singkat di Pusat Giat Mara yang seringkali dianggap ramai sebagai tempat pelajar keciciran pelajaran. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran di Institut Latihan Perindustrian dan dari situlah anak muda ini menyambung pelajarannya di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan.

Kesimpulan dari apa yang dipaparkan mengenai graduan cemerlang ini ialah persoalan sikap. Jika sikap seseorang anak muda itu betul terhadap masa depan dan ilmu, maka kejayaan adalah pasti buat dirinya.



Sebaik sampai di rumah, saya dan isteri menerima kehadiran tetamu yang tidak disangka. YM Tengku Adnan (Blogger Ayahku) yang hadir bersama Cikgu Yusuf Mohamad, Guru Besar SK Kg Aur. YM Tengku adalah rakan sekelas isteri saya sewaktu belajar di IAB dan di UPSI. Itulah perkenalan pertama saya dengan YM Tengku seorang yang kelihatan tenang, sporting dan sangat ramah orangnya. Terima kasih YM Tengku kerana hadir ke teratak kami. Oleh kerana kehadiran itu agak mengejut maka kami tak sempat hidangkan apa-apa cuma kopi istimewa hadiah Cikgu Yusuf Sipan, Guru Besar SK Pinang Seribu yang masih ada sedikit lagi.

No comments: