Thursday, September 03, 2009

Kerenah budak-budak kecik berpuasa.

Berbagai taktik yang digunakan oleh ibubapa dalam menghadapi kerenah anak-anak kecil berpuasa. Antaranya:

Cikgu Hafiz Trengganu suami cikgu Tini Kelantan menceritakan sewaktu dia kecik-kecik dulu, kalau dia merengek lapar, mak dia akan suruh berbuka. Kata dia, mak dia kata , "dak ape bbuke sekarak aghi, esok pose agi sekrak aghi, capo dua hok srkak skrak tu, dapat satu hari jugok." Begitulah psikologi mak Cikgu Hafiz....make bbuke ah cikgu Hafiz !!Heh.... macang-macang mu hapih!!

Ayah saya pula ada cara tersendiri dalam melayani laparnya adik saya berpuasa sewaktu adik perempuan saya tu berusia 6 tahun. Adik saya tu, kalau hampir dengan waktu berbuka selalu tunjuk muka sedih dan merengek kerana lapar. Bila ayah suruh berbuka, lagi kuat dia merengek, tak mahu berbuka. Ayah pujuk adik saya, " Nah ambik ni !". Ayah menghulurkan sepotong tembikai. Adik tak mahu makan, takut batal puasa katanya ! Betullah tu ! Tapi apa ayah saya cakap, " Tak apa... tak batal. Makan benda yang tak kena api tak batal puasa. kalau yang kena api batal." Terhenti adik saya merengek. Saya tengok muka ayah...ye ye je dia ! Maka apa lagi, adik saya pun....selesai masalah !! Saya tercengang tapi ayah senyum!

Bila dah jadi ayah, saya juga mengalami masalah dalam melayani anak-anak terutama along dengan angah berpuasa, sewaktu kecil mereka. Kita tak bagi puasa, dia orang nak berpuasa. Bila sampai dalam pukul 3 petang mulalah pucat lesi muka. Waktu berbuka lambat lagi. Suruh berbuka tak mahu. Apa saya nak buat ? Saya suruh along dengan angah pergi mandi, " Pergi mandi, gosok gigi, lepas tu berkumur jangan lupa." Apa lagi, bila dengar suruh mandi lama-lama, diambil tuala terus mandi. Pernah dari waktu mula petang tu hingga ke berbuka dua tiga kali mandi ! Waktu berkumur tu saya harapkan mereka minumlah air paip tu!

Ada juga ibubapa yang suruh anak-anak yang kelaparan dan keletihan berpuasa tu tidur. Lepas tidur...tidur ! Naik sembab muka kawan tu. Kesian ! Berbuka jelah !

Sebenarnya banyak kerenah berpuasa sewaktu kecil ni. Teringat saya sewaktu sekolah rendah dulu, seorang kawan saya elok je dia makan. Bila tanya kenapa makan ? Tak puasa ke ? Dengan yakin dia jawab," Puasa aku batal, tadi aku terkentut!". Confuse saya...waktu tulah !!

8 comments:

P'su said...

sy dulu belajr puasa pun masa sekolah rendah.. ade dgr juga orang2 tua kata minum ke makan ke benda yg x kena api x batal puasa. so ptg2 kita orang g mandi sungai.. ape lagi sambil menyelam sambil minum air le.. minum air sg sungguh!

P'su said...

ape kata sir tulis cerita2 ttg kenangan dlm bulan puasa ..ttg nak sambut raye ke mesti ada yg best!!

mantan said...

budak-budak...
Jangan orang tua buat perangai camtu dah le...

HASHIMME OMAR said...

ORANG TUA BUAT-BUAT GASTRIK ... Tapi alhamdullillah penyakit tu saya belum alami lagi. Selamat Berpuasa ...

Anonymous said...

teringt tme kcik2 dlu..ade ke patot msuk blk air,telan air paip!tme 2 air paip la air plng nkmt skali...huhuhuhu.lo ni x doh la...(faiz omar)

myhas said...

Itulah sebenarnya peranan ibubapa dalam mendidik anak-anak. Mulakan yang mudah dahulu kemudian barulah yang kompleks. Puasa ni ibubapa kena banyak diplomasi. Kekadang tu tak logik langsung. Semasa mula belajar berpuasa anak-anak saya kumpul semua benda nak makan di atas meja bersama juadah berbuka puasa. Putik buah jambu batu yang pahit dan keras tu pun dia kata sedap dan nak buat buka puasa. Last-last terbuang begitu je. Selamat berpuasa

sazili said...

Psu,
agaknya kerana itulah keluar peribahasa sambil menyelam minum air. Nakal juga psu rupanye !! Cerita banyok psu tapi kadang-kadang nak mengarang malas.

mantan,
Orang tua kalau buat perangai macam tu...belasoh dengan puntung kayu je!!

Hashimme,
alhamdulillah kita bukan jenis orang kena serang gastrik di bulan pose....syukur !!

Faiz,
Ngko minum air paip jugak dulu ye. Kat asrama Smksr ngko buat jugek macam tu ke?

sazili said...

myhas,

Betullah...untuk mendidik anak-anak berpuasa perlu dengan cara yang penuh diplomasi dan berhikmah.Tak usahkan putik jambu, masa saya keck-kecik dulu tengok air parit yang jernih tu pun terasa nikmat...sejuukkk je rasa ! Selamat berpuasa !