Monday, September 28, 2009

Subhanal malikil ma'kbuuud....

Hari ini 9 Shawal, bermakna sudah 9 hari Ramadhan Kareem berlalu. Dengar ceritanya ,para sahabat Rasulullah SAW bersedih apabila Ramadhan meninggalkan mereka dan mereka tertanya-tanya dengan sedih, "bertemukah lagi dengan Ramadhan yang penuh rahmat itu ?" Menitis air mata para sahabat.

Kini, apakah perasaan seperti jiwa para sahabat itu masih wujud ? Entahlah....!!

Sepanjang Ramadhan duhulu rancangan TV penuh dengan program-program keagamaan yang begitu bererti dan bermanfaat, tetapi semenjak tibanya Shawal ini program-program TV penuh pula dengan program hiburan yang berbagai ragam. Ke manakah perginya program-program agama dan keilmuan yang indah-indah di sepanjang Ramadhan dahulu ? Entahlah .....!!

Nun masjid kian lengang. Suara selawat sudah hilang. Yang ada hanya suara muadzin yang keseorangan bertemankan Tok Siak. Itupun kalau muadzin datang !

Alangkah indahnya suasana masjid di bulan Ramadhan. Jemaah penuh bersolat tarawikh. Seronok dan bersemangat walaupun keletihan berpuasa di siang hari.

Terkenang saya keghairahan bersolat tarawikh dalam keadaan letih berpuasa pada suatu ketika dahulu. Jemaah bersolat tarawikh di masjid itu tidak ramai, paling ramai 10 -15 orang. Pada suatu malam kami seronok bertarawikh walaupun jemaah tidak seramai mana. Sampai masa berselawat bergema suara dalam masjid itu walaupun para jemaah ramainya berusia tua.

Ketika dalam suatu solat, Tok Bilal berada betul-betul di belakang Tok Imam. Manakala Tok Ketua Kampung bersolat sebelah kiri Tok Bilal. Saya di sebelah kanan Tok Bilal. Di sebelah kanan saya pula, seorang sahabat yang telah pun bersara kini, dan pernah berkhidmat di Jabatan Pelajaran. Makmum yang lain saya sudah tak ingat lagi kerana kisah ini telah berlaku lama dahulu.

Kami bersolat tarawikh 20 rakaat. Sungguh kyusuk dan bersemangat kami bersolat. Solat kami tidak terganggu apa-apa. Semuanya beres dan cantik, bertenaga! Tiba-tiba di lebih kurang pertengahan antara 20 rakaat itu, di tahaiyat akhir.

Sebaik duduk tahaiyat akhir, " Subhanal malikil ma'buud...", laung Tok Bilal sekuat hati sambil jari telunjuk tangan kanannya tercokeng ke hadapan.

Saya yang berada di sebelah Tok Bilal terkejut ! Macam mana saya nak bagi tahu Tok Bilal. Tiba-tiba saya terdengar bunyi tangan menepuk paha Tok Bilal sambil terdengar suara, "Heh...belum lagi !". Terus terberhenti Tok Bilal. Senyap Tok Bilal.

Kawan di sebelah kanan saya tergelak besar. Saya menahan muka dari tergelak....tak berjaya...terlepas juga gelak saya. Terus saya keluar saf meluru ke beranda masjid. Tak tahulah apa kesudahan solat rakaat itu kerana ramai yang menahan lucu dan yang paling menarik Tok Bilal terutamanya Tok Ketua terus kyusuk dalam solatnya !

Begitulah rencah tarawikh di madrasah Ramadhan.

Rinduku pada mu Ramadhan. Entah bertemu lagi entah tidak.....entahlah !!!

2 comments:

Anonymous said...

tok bilal 2 mngkin dh naik zouk ngn slt trwkh mlm 2 kot!
lwk gler ar!
ttmu sir y nk dtng ngn husband dia ad braye umah sir x?
(p/s:smmngnya ramadhan adlh bln y sngt brbza ngn bln y ln...rndu akn khdrn mu rmdhn karem...)

sazili said...

Faiz,

Tak tahulah saya apa yang berlaku kepada Tok Bilal itu tetapi sehingga ke hari ini bilal itu seorang yang istiqamah ke masjid.

Tak datang pun budak itu, yang lain pulak yang datang bawa suami ! Tak apa. dia sibuk kot lagipun dia tidak berjanji, dia kata jika ada kesempatan.