Monday, November 30, 2009

Bilalah bangsa kita boleh berniaga seperti itu ?

Lama juga saya duduk di salah sebuah Pusat Servis kereta di bandar Kuantan sementara menunggu kereta saya siap dibaiki dan diservis. Banyak kereta yang masuk ke pusat servis itu. Kelihatannya antara kereta yang paling koman masuk ke situ ialah Hyundai Matrix milik saya.

Sementara menunggu, saya memerhati keliling pusat servis itu mencari-cari kalau-kalau ada pusat servis milik orang Melayu. Cuma kelihatan tidak berapa jauh ialah dua buah bengkel baiki kereta. Yang lain semua premis bengkel atau pusat servis milik bangsa Cina. Di persekitaran itu, saya dapat melihat bengkel-bengkel yang tersusun rapi dan tidak bersepah-sepah.

Di Pusat Servis tempat saya sevis kereta saya, kelihatan begitu teratur dan dapat saya lihat betapa serius dan berprotokolnya bangsa Cina berniaga. Dari bos hingga ke pekerja bangsa Cina ini, kesungguhan dan ketelitian bekerja memang kelihatan . Mereka memang tidak bertolak ansur dalam hal mencari untung tetapi mereka juga nampaknya tidak bertolak ansur dengan workmanship mereka.

Semasa berkerja itu, kadang-kadang saya melihat mereka macam sombong kerana mereka tidak banyak bercakap, pandang dan sengeh-sengeh kat kita pun tidak. Mereka bercakap dan memandang hanya jika ada masalah kereta kita yang sedang diservis sahaja. Berborak bersembang bukan gaya mereka.

Rupanya, agaknya, inilah rahsia kejayaan konsisten perniagaan mereka kerana banyak bercakap akan mendedahkan kelemahan, mengurangkan produktiviti dan menghasilkan kerja yang boleh dilihat tidak berkualiti.

Di satu sudut, saya lihat bos Pusat Servis itu yang dari tadi ke hulu ke hilir sentiasa memantau kualiti kerja pekerjanya, menegur dua orang pekerja yang pada piawainya, bekerja secara cuai agak saya. Saya dapat lihat sedikit minyak pelincir baru, tertumpah ke lantai, Sikit sangat ! Tetapi hanya kerana itu, pekerja-pekerja itu ditegur secara serius dan bersungguh-sungguh. Mungkin bagi orang atau budak Melayu cara teguran itu kasar tapi agaknya bagi bangsa Cina....itu biasalah, kan itu profesionalisma berkerja...!

Saya termenung melihat gaya Pusat Servis ini beroperasi. Ada sedikit rasa kagum terhadap gaya pengurusannya. Pada mata kasar saya, ianya begitu berjaya kerana agaknya pengurusannya yang no nonsense atau sangat berintegriti.

Begitulah agaknya bangsa Cina beniaga...berniaga secara mantap dan berintegriti!

Bilalah bangsa Melayu boleh sampai tahap itu ? Apakah terpaksa menunggu pisang berbuah dua kali atau tunggu kucing bertanduk ?

2 comments:

seri said...

cikgu sazili seorang pemerhati yang halus dan pemikir yang tajam

sazilimohdnor@gmail.com said...

Terima kasih seri. Sebenarnya saya tak sampai tahap itu, hanya sekadar pemikir pinggiran...yang entah apa-apa dan dan tiada siapa mendengarnya pun....