Tuesday, November 24, 2009

Hujan lebat dijangka hingga Sabtu

"Abang, kita kena beli ikan kering dan ikan sardin, simpan", kata isteri yang tiba-tiba mengetuk minda saya. Kenapa mesti begitu? "Kan dulu ikan mahal dan tak ada ikan !" jawab isteri saya selamba.

Banjir telah melanda. apakah banjir di musim tengkujuh tahun ini akan menjadi kian teruk atau akan mereda ? Soalan yang sukar untuk dijawab dalam keadaan setiap hari cuaca mendung, menunggu hujan turun malah di kebanyakan tempat hujan mencurah dengan lebat. Semoga semuanya bersedia dengan yang tiba-tiba:

KUALA LUMPUR - Hujan lebat serta angin kencang dengan kelajuan 70 kmsj dijangka berlaku sehingga hari kedua sambutan Aidiladha pada Sabtu ini di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor Timur.

Penolong Ketua Pengarah Pusat Ramalan Kaji Cuaca Jabatan Meteorologi Malaysia, Amirzudi Hashim berkata, angin ribut tropika ini menyebabkan ombak di laut bergelora ke paras setinggi 3.5 meter.

"Kesan daripada itu, air laut di sekitar pantai juga naik lebih tinggi iaitu sebanyak 0.5 meter berbanding hari biasa iaitu di paras kosong ," katanya.

Jabatan Metereologi mengesan tiupan angin berkenaan kira-kira pukul 8 pagi ini.

Angin kencang dan laut bergelora kategori pertama juga dijangka berlaku di Kelantan dan Terengganu serta Layang-Layang, Palawan dan Kudat di utara Sabah, dengan arah dan kelajuan angin 40 sehingga 50 kmsj serta ombak setinggi 3.5 meter sehingga Rabu.

Ribut petir yang berlaku di perairan Selangor, Negeri Sembilan, Melaka dan Pantai Barat Sabah pula dijangka berterusan hingga petang ini.

sinarharian

No comments: