Thursday, April 02, 2009

Bersembang dengan veteran kampung

Semalam dalam perjalanan pulang dari sekolah saya sempat singgah di sebuah gerai. Sambil bersantai minum saya bersembang-sembang dengan seorang veteran kampung. Saya rasa usia Pak Anjang mungkin dalam lingkungan hampir 80 tahun. Lama sungguh saya tidak berjumpa Pak Anjang. Saya ajak Pak Anjang minum bersama saya.

Menarik bersembang dengan Pak Anjang, sebagai seorang orang kuat masjid pelbagai nasihat dan pandangan yang diberikan kepada saya. Rata-rata nasihat yang Pak Anjang berikan kepada saya ialah kuatkan buat amal ibadat kata Pak Anjang. Hanya itu bekalan untuk kita bawa ke sana katanya. Saya begitu setuju dan sangat akur dengan peringatan yang Pak Anjang luahkan.

Pak Anjang menceritakan banyak pengalaman hidupnya. Antara pengalaman menarik yang Pak Anjang ceritakan ialah pengalamannya sebagai tukang mandi jenazah. Kata Pak Anjang pengalaman sebagai tukang mandi mayat banyak menyedar dan menginsafkan dirinya bahawa amalan agama adalah sangat penting kepada semua manusia. Satu perkara lagi Pak Anjang nasihatkan saya agar janganlah cuba belajar ilmu yang mengarut-ngarut dan sesat. cPAk Anjang kata kalau belajar ilmu yang mengarut-ngarut atau ilmu yang sesat nanti susah mati dan kalau mati pun hina keadaannya. Wallahu aklam, itu pendapat Pak Anjang. Pak Anjang tidak jelaskan apa ilmu yang dikatakan mengarut dan sesat itu. Namun saya sangat faham akan maksud Pak Anjang.

Sepanjang Pak Anjang menjalankan tugas mandi jenazah, kata Pak anjang dia pernah memandikan jenazah yang sudah dua hari terbiar mati tanpa disedari oleh sesiapa. Mayat itu katanya sudah berbau dan lidah terjelir lebih satu hasta panjangnya! Pak Anjang nasihatkan saya jadikan semua kesah ini sebagai ikhtibar. Saya rasa ngeri dan insaf mendengar cerita-cerita Pak Anjang.

Ralit berborak dengan Pak Anjang tak sedar hari sudah pukul 4.15 petang. Pak Anjang perlu pulang untuk solat Asar, kata Pak Anjang. Saya juga terus ke kereta memecut untuk pulang setelah seharian bekerja. Petang nanti perlu menghadiri usrah pulak.

2 comments:

Anonymous said...

sememengnya penglmn mmndikn jnzh adlh stu pnglmn yng plng brhrga n mnguntungkn.slame hmpr 2 thn lbh sy mnjdi team mndi jnzh d sktr mdzm,tlalu bnyk pdoman n iktbr y sy dpt.apatah lg kbnykkn jnzh y duruskn adlh mti kmlngn jln ry n x krng jgak mti krn njs dadah...lau ad knln n ad mse,sir join la.bnyk pdmn n iktbr y buleh diambil tau....(faiz omar)

sir sazili said...

Apa yang faiz lakukan adalah suatu tugas yang baik dan terpuji. Jarang-jarang anak muda yang mahu buat amal seperti itu. Abah sebenarnya memang berjaya membimbing anak-anak muda di situ membuat kebajikan seperti yang faiz lakukan. Salam sir buat abah.