Sunday, April 19, 2009

Kehebatan Pisang !



Bila disebut pisang, ramai yang terbayangkan kera atau monyet. Hinggakan kalau ada orang yang mengaku suka makan pisang, mungkin akan dikatakan, "heh...macam monyet !". Begitulah pisang dengan monyet, sinonim!

Pagi tadi saya makan pisang; pisang goreng ! Isteri saya memang suka goreng pisang, sedapp! Tahukah kita pisang adalah antara buah yang hebat ?

Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi, sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Dan pisang ini memberi tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan.

Pisang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Mengikut kajian jika dibandingkan dengan buah epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protien, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi serta 2 kali vitamin dan mineral lain.

Antara penyakit yang dapat dirawat dan dicegah dengan memakan pisang termasuklah:

1. Tekanan jiwa - merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan mereka kembali pulih setelah makan pisang. Ini adalah kerana pisang mengandungi tryptophan iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia ytang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mood dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

2. PMS- Vitamin B6 yang terkandung dalam pisang mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah yang boleh mengembalikan mood anda.

3. Anemia - Dengan kandungan zat-zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah yang secara tidak langsung membantu dalm kes-kes anemia.

4. Tekanan darah tinggi - Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi, garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

5. Keletihan - salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu dicampur madu. Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbatulkan sistem hidrasi semulajadi.

6. Panas jantung- Pisang mempunyai nkesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu jika mengalami rasa panas di jantung, cuba cari pisang makan, untuk pemulihan terbaik.

7. Demam pagi - Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

8. Gigitan nyamuk- Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini. Tapi kalau gatal lain tak tahulah pulak kesannya, makin gatal kot!

9. Saraf -Pisang mempunyai kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda.

10. Ulser -Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut.

11. Kawalan suhu - Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambl pisang untuk memestikan bayi yang dilahirkan menjadi seorang yang penyabar (cool). Jadi kalau rasa nak marah dan emosional, cepat-cepat cari pisang, makan pisang banyak-banyak - mungkin akan menjadi sabar serta merta kot ! Asyik makan pisang je mana nak marah !

12. Ketagihan rokok dan tembakau - Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang dapat membantu tubuh perokok dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh. Jadi mulai hari ini perokok yang berazam berhenti merokok bawa pisang ke mana-mana untuk membantu anda berhenti merokok...huhuhu...!!

13. Stess - Potassium merupakan bahan mineral vital yang membantu mennormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandfungan air dalam tubuh. Bila seseorang stress, kadar metabolisma akan naik yang menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

14. Strok - Mengikut kajian dalam buku The New England of Medicine, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%.

15. Penghadaman - Gentian tinggi menjadikan pisang sebagai diet harian yang mampu membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

16. Kuasa minda - Kajian mendapati 200 pelajar di sebuah sekolah semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan pagi, rehat dan makan tengahari telah membantu para pelajar tersebut menjadi lebih cekap (alert).

17. Seasonal affective disirder (SAD) - Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari. Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulihkan mood kita.

18. Obesiti dan tekanan kerja - Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan sepertri coklat dan kerepek. Berdasarkan 5000 pesakit hospital kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan untuk mengatasi masalah ini, seseorang perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil. Jadi makanlah PISANG .

19. Lain-lain penyakit kulit - Pengamal perubatan alternatif berpendapat untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang hendak dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa ataupun plaster bedah. Tapi awas jangan sampai dihurung semut...nanti lain pulak jadinya !

Fuh.....hebat pisang !

4 comments:

cikguyusof said...

cikgusazili, suatu ketika dulu, saya pernah berada di sebuah negara di luar negeri yg menyediakan pisang utk sarapan pagi. Mereka kata waktu yg paling sesuai utk memakan pisang supaya ianya menjadi manfaat dan segala fadhilatnya dpt diperolehi ialah pd waktu pagi....

mantan said...

pisang salai atau pisang rimpi pun banyak khasiat jugak, cuma kecut je lah...

sazili said...

Cikgu yusof,

nampaknya selepas ni kena bersarapan pisanglah.

Mantan,

ada orang suka pisang salai atau pisang rimpin tu walaupun agak kecut. Satu snek yang berkhasiat.

Haizaa said...

Cubalah pisang salai...
http://haizashop.blogspot.com/