Friday, April 24, 2009

Renungan: Sekolah Kristian, budak Melayu dan pesta buku....?

(Saya tertarik untuk memuat rencana dibawah yang saya ambil dari blog Fudzail; http://1426.blogspot.com/ untuk kita jadikan renungan bersama. Setelah 52 tahun merdeka anak bangsa kita masih ada yang belum terbela dan berhempas pulas mencari tapak kehidupan. Berjayakah mereka jika begini keadaannya jika kita terus bersikap tidak memikirkan nasib mereka dan tidak cakna ? )


Dari blog http://1426.blogspot.com/

Membaca artikel dibawah dalam Berita Harian hari ini amat menyedihkan.
Bangkitlah Melayu....kata Utusan Malaysia dan puak-puak NGO sibuk membuat lapuran polis berkaitan dengan apa saja yang dikatakan menghina Melayu.

Godam: 'Sekolah Kristian, budak Melayu dan pesta buku'


Bersama Salbiah Ani

MINGGU lepas seorang penulis dan juga penerbit yang kini sibuk dengan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), meluahkan isi hatinya mengenai nasib malang segelintir pelajar Melayu kelompok marhaen di Kuala Lumpur.

Beliau yang berkesempatan berkunjung ke sekolah mubaligh yang berjiran dengan Masjid Negara dan Ibu Pejabat Bukit Aman, hiba melihat nasib 70 peratus pelajar Melayu yang menimba ilmu di sekolah yang daif fizikal apalagi kemudahan pembelajaran.

Pelajar Melayu di sekolah terbabit, rata-rata di kalangan kelompok marhaen yang terpaksa belajar dalam keadaan panas kerana sekolah masih menggunakan kipas zaman tok kaduk dan memilih sekolah itu hanya kerana ia terletak berhampiran dengan tempat tinggal, bukannya kerana tarafnya sebagai sekolah mubaligh.

“Sedih melihat fizikal sekolah yang daif dan kelihatan buruk sekali kerana tidak ada dana untuk membeli cat bagi menceriakan sekolah, selain kemudahan komputer terbatas kerana mereka mengharapkan ihsan korporat yang sudi menderma dan menerima dengan besar hati meskipun komputer terpakai,” katanya berterus terang ketika bertemu dengan penulis untuk berkongsi maklumat mengenai perkara terbabit.

Beliau juga hiba kerana buku di perpustakaan untuk bacaan pelajar baik sebagai rujukan, bacaan tambahan atau mengisi hobi membaca hanya pada paras ala kadar, sedangkan Kuala Lumpur menjadi lokasi Pesta Buku Kuala Lumpur sejak 28 tahun lalu.

“Inilah akibatnya jika pengagehan kemudahan dilakukan berasaskan sistem kuota tanpa melihat realiti lapangan. Kita memperjudikan masa depan generasi Melayu yang terpinggir kerana kesusahan. Lebih menyedihkan mereka pelajar pusat bandar Kuala Lumpur, tetapi kemudahan seolah-olah berada di kawasan pedalaman seperti di Pos Lejang, Pahang.

“Kita suruh mereka belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, sedang untuk ke sekolah pun ada kalanya tersangkut kerana tiada duit tambang sehingga terpaksa ponteng. Mereka anak kalangan setinggan dan rumah pangsa di Pantai Dalam. Kedua-dua ibu bapa terpaksa bekerja dengan sesetengahnya melakukan dua pekerjaan.

“Sebahagian besar daripada pelajar ini tidak dapat mengulang kaji di rumah kerana persekitaran yang tidak selesa dan sesetengahnya pula terpaksa membantu ibu menyiapkan juadah untuk berniaga, bagi memastikan perbelanjaan keluarga mencukupi sehingga hujung bulan.

“Bagaimanakah generasi muda ini mahu melepaskan diri daripada kemelut kemiskinan keluarga jika demikian keadaannya?. Mereka bukan tidak cerdik, tetapi dibelenggu kedudukan kewangan yang melarang mereka memilih sekolah dengan kemudahan lebih baik,” ujarnya.

Penulis diberitahu juga diberitahu oleh seorang lagi teman, pelajar Melayu dalam kelompok ini menjadikan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur sebagai medan lepak dan membelek buku baru khususnya novel, di samping mencari ‘rezeki’ dengan membantu sesetengah pemilik gerai melakukan promosi bagi menarik perhatian pengunjung.

“Sedih melihat dan mengenang nasib mereka. Apa sangat yang dapat saya bantu sebagai individu. Paling tidak sekadar memberi upah ala kadar dan memastikan perut mereka beralas selain masa tidak diisi dengan kegiatan mengarut. Hendaknya mereka tidak berbohong kepada saya,” demikian pengakuan teman ini.

fudzail

http://1426.blogspot.com/

No comments: