Tuesday, April 21, 2009

Asyik keluar je ni...

Selepas menunaikan solat subuh, sambil termenung di balcony hotel saya merenung jauh ke arah mega-mega merah di permukaan Laut China Selatan. Satu panorama yang menakjubkan. Dalam merenung keindahan alam ciptaan Illahi, terterjah juga sekali sekala gambaran tsunami yang melanda Asia beberapa tahun yang lalu yang mengorbankan beratus ribu jiwa dan nyawa. Kengerian terasa apabila membayangkan hotel ini agak hampir dengan Laut China Selatan yang saujana mata memandang.

Air laut kelihatannya cukup tenang dan linang. Dua tiga orang penghuni hotel kelihatan berjogging. Saya perlu bersiap untuk ke dewan mesyuarat. Mesyuarat penyelarasan pemeriksa MUET Speaking Mei 2009 yang akan bermula pada pukul 8.30 pagi nanti.

Nampaknya selepas berada di Cameron 4 hari, berada pula di sini 3 hari dan selepas seminggu nanti akan keluar lagi dua minggu. Pelajar-pelajar saya mungkin sudah lama tidak melihat muka teacher-nya. Ada juga yang curi-curi sms bertanya, "bila sir akan balik ?". Lama meninggalkan pelajar kerana bertugas cukup meresahkan. Defisit pembelajaran memang berlaku. Hendak diganti waktu yang tertinggal, tidak sempat ganti semuanya. Kadang-kadang terasa hati ini begitu berat dan malas hendak keluar tetapi semua ini tugas penting dan arahan.

Beginilah guru , di sekolah kerja bertimbun, di luar kerja penting untuk PPD, JPN dan KPM. Buat ajelah selagi terdaya.

No comments: