Sunday, January 17, 2010

Semuanya bermula dari minda.


Seorang pelajar lama yang telah lama meninggalkan sekolah kini berada di salah sebuah IPTA menelefon saya sambil menceritakan kehidupannya sebagai pelajar di IPTA. Macam-macam yang diceritakan, tentang kos hidup tinggi, tentang PTPTN yang entah bila akan dapat, tentang kesusahan ibubapa menghantarnya wang perbelanjaannya diperantauan, tentang makan makanan segera dan macam-macam lagi.

Dan antara yang menjadi rungutannya ialah persoalan bagaimana keadaan dia apabila keluar U nanti. Dapat kerjakah dia, soalnya kepada saya.

Saya memberi tahunya bahawa, dia seperti juga para mahasiswa lain memang perlu keluar dari zon selesa untuk berusaha bermati-matian mencapai kecemerlangan dalam pembelajarannya. Saya mengingatkan pelajar lama saya itu bahawa hari ini peluang hanya mencari orang cemerlang tidak lagi mencari orang yang berjaya. Manakala pelajar yang hanya sekadar lulus pasti akan menempah jalan berliku.

Dia kedengarannya kebimbangan kerana katanya pointernya masih belum mencecah 3.00. Saya kata kamu perlu berusaha untuk itu. Kamu mempunyai masa dan ruang yang banyak untuk cemerlang kerana hari ini hanya orang cemerlang sahaja terpaksa bersaing dengan orang cemerlang.

Kepada pelajar saya itu saya tujukan kata-kata ini buat dia:

Jika anda fikir anda telah tewas, sememangnya anda tewas.
Jika anda fikir anda tidak sanggup, anda memang tidak sanggup.
Jika anda fikir anda tidak mampu, anda memang tidak mampu.
Jika anda suka untuk menang tetapi anda tidak yakin, ia hampir mungkin untuk anda tidak menang.
Jika anda fikir yang anda akan kalah, anda sebenarnya telah pun tewas.
Kejayaan bermula dari pemikiran seseorang, semua di dalam minda.
Berfikiran besar, kebaikan dan keuntungan akan berkembang.
Berfikiran kecil anda akan terlentang ke belakang.
Fikirkan boleh dan pasti boleh, semuanya di dalam minda.
Hadiah kehidupan tidak selalunya untuk yang lebih kuat dan pantas.
Akhirnya yang menang, juga adalah yang berfikir dia boleh.

Teruskan perjuangan mu. Semoga anda berjaya !

No comments: