Saturday, January 30, 2010

Belajarlah bagaimana untuk hidup


Kalau boleh kita ingin berubah menjadi orang yang positif dalam sekelip mata. Berjimat cermat, senyum sepanjang pagi dan sebelum tidur, hargai segala masalah yang datang dan pelbagai tip yang kita amalkan.

Nampaknya terlalu banyak tip yang kita tahu dan kalau boleh kita mahu lakukan semuanya untuk menjadi manusia yang baru dalam waktu yang singkat.

Malangnya semua itu sukar dan tidak sedikit manusia yang gagal untuk berubah.

Sebenarnya berusaha untuk berubah dalam sekelip mata dengan mengamalkan puluhan tip secara serentak akan meletihkan kita lantaran itu ia bukalah satu tindakan yang bijak dan tepat. Anda sepatutnya mengamal satu atau dua tip sahaja dahulu dan perkukuhkannya dalam diri dan amalan kehidupan anda selama satu atau dua tahun.

Percayalah akan sampai masanya nanti, tip-tip itu akan menjadi darah daging dalam pemikiran, amalan dan tingkahlaku anda dan anda akan mampu mengamalkannya secara spontan !

Sebaik sesuatu tip itu sudah menjadi sebahagian daripada diri anda, cuba amalkan pula satu atau dua tip-tip yang lain untuk dijadikan amalan hidup positif anda seterusnya.

Ulangi kaedah di atas hingga segala tip dan amalan hidup yang positif itu mengalir dalam darah anda. Itu adalah lebih baik daripada anda cuba mengamalkan puluhan tip serentak tapi semuanya gagal.

Ahli falsafah Roman, Seneca pernah berkata," Selagi engkau masih hidup, teruskanlah belajar bagaimana untuk hidup."

1 comment:

ijad said...

hidup ini mesti diteruskan...