Friday, January 29, 2010

Anak saya kurus cikgu !


Selepas solat Isyak, saya terima satu panggilan telefon. Seorang ibu minta saya 'menyiasat' anak gadisnya yang tinggal di asrama. Siasat apakah anaknya itu sakit atau kenapa anaknya itu kelihatan kurus ....kurus sangat cikgu !

Ibu itu mula menangis sambil menceritakan kisah sianaknya itu yang akan menduduki SPM tahun ini. Katanya dia terlalu rapat dengan anak dia yang sorang ini. Dia tak boleh tengok anaknya semakin kurus...sedih!

Saya bertanya kepada siibu, mengapa siibu tidak bertanya sendiri masalah anaknya itu. Kata siibu anaknya itu sangat menjaga susah senang hati ibubapa . Dia tidak akan menceritakan apa-apa kalau sesuatu perkara itu akan menyusah dan membimbang ibubapanya. Mungkin dia lebih selesa menceritakannya kepada orang lain.

Saya bertanya kepada siibu, kenapa minta saya yang 'siasat', saya bukan Kaunselor Sekolah ?

"Cikgu, saya tahu anak saya itu lebih selesa untuk bercakap dengan cikgu kerana dia selalu cerita pasal cikgu kepada kami. Sebab itulah saya telefon cikgu" kata siibu.

Ooo...selesa dengan saya! Saya seorang guru yang agak 'brutal' di sekolah ini terutama leteran kasar saya !

Tanpa mengambil masa yang panjang keesokan harinya saya terus memanggil pelajar yang berkenaan kerana ibunya mungkin akan bila-bila masa menelefon saya.

Dia masuk ke bilik saya dalam keadaan yang tercengang-cengang kerana dipanggil. Saya mula meneroka isu pelajar ini kalau-kalau ada bagaikan seorang kaunselor kerana dulunya saya berpengalaman sebagai kaunselor sekolah.

Dalam perbualan kami saya bertanya kalau-kalau dia ada masalah. Sebenarnya setelah agak lama berbual saya dapati dia tidak ada masalah apa-apa pun sama ada masalah kesihatan, masalah pak we, masalah kewangan cuma ada sedikit masalah persaingan dalam pembelajaran.

Bagi saya satu fenomena biasa bagi para pelajar perempuan bersaing sesama mereka dalam pembelajaran hingga mencetuskan gangguan emosi dan fizikal kepada mereka. Itulah yang menjejas sedikit fizikalnya hingga kelihatan kurus oleh siibu dan sibapa. Bagi saya, saya tak perasan pun dia tu kurus atau gemuk...biasa je nampak ! Ya lah mungkin ibubapanya yang lebih tahu anaknya.... siapalah orang lain.

Itu antara kisah minggu ini akan keperihatinan ibubapa. Syukur ! Tapi dalam pada itu ramai juga ibubapa yang tak kesah langsung - gemuk ke kurus, ke anak mereka...okay lah tu ! Janji anak mereka tinggal di asrama.