Monday, January 25, 2010

Rahsia Bulan Lahir & Tabiat Wanita Menurut Tajuk Muluk.

Tajul Muluk begitu sinonim dalam astrologi zaman silam, khususnya dalam masyarakat Melayu dalam menafsirkan watak-watak wanita, mimpi, hari yang baik dan terjemahan lain dalam kehidupan sehari-hari. Kini, kitab Tajul Muluk yang pernah terkenal suatu ketika dahulu yang amat sukar dicari. Namun cebisan ilmunya masih diperturunkun oleh mereka yang arif mengenainya. Ia adalah untuk pengetahuan dan pembacaan semata-mata dan bukanlah sebagai kepercayaan 100%.

Di sini diperturunkan tafsiran dari Kitab Tajul Muluk mengenai tabiat wanita mengikut bukan kelahiran mereka.

JANUARI:
Ramai kenalan, sedikit pemalu dan bersungguh-sungguh bila melakukan kerja.

FEBRUARI:
Boleh dipercayai, pandai membuat kerja, sangat teliti dalam urusan kerja tapi suka bermain cinta.

MAC:
Ringan tulang, mudah membantu, tiada bakat dalam perniagaan kecuali diberi bimbingan. Mudah tergoda dengan lelaki, tak pandai menyimpan wang dan suka bersendirian.

APRIL:
Tabiatnya mudah naik darah, pertuturan keras dan kedekut.

MEI:
Suka merendah diri, penyabar, suka meminta bantuan orang lain, tiada bakat dalam perniagaan, manis pertuturan dan mudah dengan lelaki.

JUN:
Banyak ilmu pengetahuannya, ringan tulang, hidupnya dalam kemewahan, perkahwinannya tidak kekal, pernikahan lebih dari sekali.

JULAI:
Banyak pancaroba hidup dan godaan, banyak memperolehi rezeki.

OGOS:
Bernikah lebih dari sekali, berbakiti epada suami, rezekinya kepada suami, rajin berusaha.

SEPTEMBER:
Murah hati, tabah dalam dugaan, mempunyai anak yang ramai.

OKTOBER:
Murah rezeki, keras hati, mudah simpati.

NOVEMBER:
Rajin, pandai berbicara, mudah menyeleweng, tidak memanfaatkan harta pusaka.

DISEMBER:
Rajin berusaha, lekas naik darah, keras hati, bila marah berapi-api, anaknya ramai lelaki dan murah rezeki.

Nota penulis: Artilkel ini hanyalah sebagai bacaan semata-mata untuk menambah pengetahuan dan bukan untuk dipercayai 100%.

3 comments:

Kembara Kelana said...

ngeri pulak kawan membaca orang lahir bulan jun..dalam ngeri tu seronok jugak..kau ni macam macam li

sazili said...

KK,
Ngko ke yang lahir bulan Jun tu ? Tak ada apa-apa pun!

Kalau Hassan Denai dan Masdi aku percaya bulan JUN....kalau betul lah !!!

Arwah Hassan Sg Mok bulan berapa yek ? Alfatihah buat sahabat kita yang telah pergi....

mantan said...

Sir,
Apa kata Tajul Muluk bagi yang lahir ketika bulan penuh, bulan terang, bulan gelap, bulan sabit, bulan gerhana... macam-macam je...