Sunday, November 22, 2009

Kembara menggali ilmu

Seminggu di Pulau Pangkor laptop saya gagal mendapat coverage internet. Maka seminggulah blog ini terbiar. Perjalanan menuntut ilmu dengan menaiki bas dan feri sambil menarik beg besar yang jarang saya lakukan terasa agak renyah dan memenatkan. Namun begitu ianya murah berbanding menaiki kereta sendiri.

Namun demi mencari bekalan ilmu yang dirasakan masih kurang ini, saya melangkah tegap ke destinasi keilmuan saya. Walau usia ini kian meningkat tetapi ilmu wajib dituntut sepanjang hayat walaupun di mana.

Kini saya terus mengkagumi kehebatan kuasa Allah SWT, melalui impian yang terakam dalam kuasa minda di bawah sedar yang Allah anugerahkan kepada semua manusia. Apa yang diimpikan dan dirakam dalam minda dibewah sedar kita, menjadikan impian itu semakin menjadi kenyataan.

Saya sering memberitahu pelajar-pelajar saya dan pelajar yang sering mengikuti ceramah saya agar sentiasa merakamkan impian yang positif dalam minda di bawah sedar masing-masing agar ia itu berkerja siang dan malam bagi menggerakkan segala usaha fizikal dan mental untuk menjadikan segala impian sebagai kenyataan. Inilah antara rahsia kejayaan mereka yang berjaya dan cemerlang.

Insya Allah tahun hadapan pengajian ini akan selesai walaupun kembara menggali ilmu tidak selesai di situ.

2 comments:

mantan said...

Ilmu berada di mana-mana saja.

sazili said...

Cikgu,

Saya sedang menghabiskan pengajian peringkat ijazah kedoktoran.