Friday, September 19, 2008

Petir menyambar entiti paling menonjol


Petir menyambar dari atas ke bawah. Ia umpama percikan arus eletrik yang sangat kuat dan selalunya dikaitkan dengan kewujudan cas. Justru itu ia akan cuba menyambar titik-titik tertentu di muka bumi yang mempunyai cas yang bertentangan.

Harus diingat percikan arus dalam petir cenderung untuk menyambar titik yang paling tinggi atau menonjol (yang mempunyai cas yang berlawanan) di sesuatu kawasan.

Semua alatan eletrik seperti telefon, televisyen mempunyai cas masing-masing dan berpotensi disambar petir. Walau bagaimanapun ada juga ketikanya menonton televisyen ketika hujan dan petir, tidak pula disambar. Sebenarnya ini bergantung kepada di mana petir itu berada dan apakah titik entiti di atas muka bumi yang disambar petir untuk dialirkan cas.

Maksudnya petir yang menyambar titik tertentu di luar misalnya tiang eletrik boleh mengalirkan casnya di sepanjang kabel dan sampai kepada pengguna eletrik di dalam rumah. Jika ini berlaku bermakna barangan eletrik di dalam rumah adalah bersambng terus kepada tempat (titik) sambaran petir.

Jenis-jenis petir:

1. In-Cloud Lightning - Jenis paling biasa. Ia bergerak antara pusat cas positif dan negatif ketika ribut petir.

2. Cloud-to-Ground Lightning - Kilat yang datang dari awan yang mengalami ribut petir ke tanah.

3. Cloud-to-Cloud Lightning - Kejadian yang jarang berlaku. Ia petir yang bergerak dari satu awan ke satu awan.

4. Sheet Lightning- Petir di dalam awan yang memberi seakan cahaya pada awan.

5. Ribbon Lightning - Ia terjadi bila percikan cloud-to-cloud bertiup secara sehala disebabkan angin menjadikan ia kelihatan seperti dua pancaran kilat (bolt) yang sama.

6. Bead Lightning - Dikenali juga sebagai chain lightning kerana pancaran kilat petir terpecah kepada fragmen disebabkan kecerahan yang berubah-ubah atau disebabkan sebahagian bolt itu ditutup awan.

7. Ball Lightning - Jarang dapat dilihat. Ia terjadi dalam bentuk bola saiz buah anggur dan bertahan untuk beberapa saat.

No comments: