Tuesday, September 23, 2008

Ada sisa makanan, tuan ?

Seorang peminta sedekah pergi ke sebuah warung dan bertanya kepada tuan punya warung, "Ada sisa makanan tuan?". Tuan warung menjawab," Tak ada.". Peminta sedekah itu berlalu pergi sambil mengeluh, " inilah nasib aku!" Keesukan harinya peminta sedekah datang dan bertanya lagi, "Ada sisa makanan tuan?". Tuan Warung yang kesibukan itu menjawab, "Tak adaaa!". Peminta sedekah itu berlalu pergi sambil mengeluh lagi.

Besuknya, peminta sedekah itu datang lagi ke warung tersebut dan bertanya lagi, " Ada sisa makanan tuan?". Tuan warung menjawab kegeraman, " Saya dah bagitau awak banyak kali dah, saya tak ada sisa makanan. Semuanya dah habis saya jual ! Jika awak bertanya lagi, saya akan paku kaki awak ke lantai, gheti ?". Peminta sedekah itu berlalu pergi.

Besoknya lagi peminta sedekah itu datang lagi ke warung dan bertanya, " Ada paku tuan?" "Tak ada." jawab tuan warung. Dan peminta sedekah itu bertanya lagi, "Ada sisa makanan tuan!?"

No comments: