Saturday, September 20, 2008

Berguru boleh sahaja di mana-mana. Dia adalah guruku...

Aku masih ingat sewaktu aku mahu menamatkan pengajianku di UKM dulu aku perlu menyiapkan Kertas Projek kursus Psikologi yang aku ikuti. Aku terpaksa menyempurnakan satu kajian ilmiah sebagai syarat pengijazahan. Aku telah memilih pelajar-pelajar asrama SMK Tanjung Gemuk sebagai responden. Di sinilah aku mengadap insan tokoh ini.
Insan tokoh ini seorang yang tidak cerewet dan seorang Pengetua yang sangat meminat ilmu. Itulah persepsi aku terhadap dia. Aku tersentuh hati kerana dia sendiri yang mengambil inisiatif menerima aku membuat kajian di situ, memilih responden, mengedar dan memungut kembali kajianku tanpa menyuruh sesiapa sahaja yang boleh diarah olehnya.
Aku mengenalinya kerana aku pernah berpenguruskannya sewaktu mewakili Pahang dalam bahas antara guru. Dia seorang pengurus yang sangat komited terhadap pasukan bahas negeri Pahang pada waktu itu. Di sinilah aku mula mengenali dia secara dekat.
Aku tidak pernah bertugas di bawah pengurusan dia. Tetapi dia menjadi istimewa kepada aku kerana beberapa sebab yang telah aku nyatakan di atas. Rupa-rupanya istimewanya insan tokoh ini kepada aku tidak terhenti setakat itu.
Aku tidak pernah kesah untuk berblog walaupun anak-anakku mampu membuat blog untuk aku. Aku tidak minat untuk mengambil tahu. Tetapi tiba-tiba, insan tokoh ini telah berjaya meransang minat ku untuk menjadi seorang blogger. Dari sentuhannya, bimbingan dan tunjuk ajarnya kini aku menjadi kemaruk dengan blogku sendiri.
Terima kasih cikgu. Terima kasih cikgu wahab. Cikgu Wahab adalah guruku ! Istimewanya cikgu dalam kerjaya saya, saya tidak akan lupakan. Selamat Hari Raya Aidil Fitri maaf zahir batin.

No comments: