Saturday, September 20, 2008

10 tabiat yang boleh menyebabkan kerosakkan otak anda


1. Terlebih tidur - Tidur bagus untuk merehatkan otak tetapi tidur yang berlebihan dan panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak anda mati. Jadi bulan puasa ni, kurangkan tidur. Banyakkan membaca al-quran.

2. Terlebih makan- Tabiat ini akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak anda. Jadi, bersabarlah semasa berbuka. Berhentilah makan apabila terasa nak tambah lagi.

3. Tidak mengambil sarapan pagi - Tidak gemar mengambil sarapan pagi sering berlaku kepada pelajar-pelajar yang tinggal di asrama puteri. Tabiat ini akan mengakibatkan paras gula dalam darah menjadi rendah untuk mengurangkan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikan nya kurang aktif. Sebab itu terdapat pelajar yang sering nak pitam sewaktu perhimpunan pagi.

4. Perokok- Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit ' Alzheimer'.

5. Menutup muka sewaktu tidur- Tabiat sedemikian akan mengakibatkan otak menerima lebih karbon dioksida berbanding oksigen dan ini boleh memudaratkan otak anda.

6. Mengambil gula berlebihan- Pengambilan gula berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi - mengganggu perkembangan otak yang sihat.

7. Kurang berimiginasi- Berfikir adalah kaedah terbaik untuk melatih otak kita. Kurang berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan otak anda menurun.

8. Jarang berfikir- Tabiat ini menyebabkan otak kurang aktif. Oleh yang demikian, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak anda.

9. Pencemaran udara- Otak adalah pengguna oksigen yang terbesar dalam badan anda. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

10. Membiarkan otak bekerja semasa anda berada di dalam keadaan kurang sihat.

No comments: