Saturday, September 27, 2008

Obesiti - masalah dunia.

Pada hari ini masalah obesiti telah menjadi masalah seantero dunia. Para pakar sering membincangkan masalah obesiti di banyak persidangan dan seminar. Menurut perangkaan WHO pada sekitar tahun 2005, lebih satu billion orang penduduk dunia mengalami masalah 'overweight'. Dari jumlah tersebut sejumlah 300 million adalah dianggap obes. Jelas satu jumlah yang begitu besar !
Para pakar dan ahli professional kesihatan bimbang masalah obesiti akan memendekkan lagi jangka hayat generasi akan datang berbanding dengan generasi yang ada pada hari ini. Justru itu berbagai langkah telah diambil untuk mengatasi masalah ini.
Menurut para pakar dalam salah satu Forum Ekonomi Dunia yang membincangkan isu obesiti sebagai masalah dunia, antara sebab yang ketara peningkatan jumlah obesiti adalah:
i. Kurang bersenam di rumah dan di sekolah.
ii. Tabiat pemakanan yang membudaya.
iii. Pengambilan berlebihan makanan kudapan (snack food)
iv.Tersalah label dan pengiklanan makanan
iv.Gaya hidup yang lebih memberi fokus kepada televisyen dan komputer.
Oleh itu para pakar tersebut bersetuju, masalah obesiti ini memerlukan tindakan bersepadu dari pihak kerajaan, pihak koorporat, swasta dan keluarga, jika tidak masalah yang sudah tidak mampu dielakkan ini akan mengancam kesihatan generasi akan datang.

1 comment:

wahab said...

Obesiti ini sebenarnya sejenis penyakit. Apa gunanya makan kalau tujuannya untuk mendapat sakit.